Siirry suoraan sisältöön

Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7191081-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Sari Silmäri

Ryhmät

  • PHAMMS24
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
  • 24.04.2025 13:15 - 15:00, YO-luento / Hampaattoman suun anatomia /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 25.04.2025 13:15 - 15:00, YO-luento / Preproteettinen hoito /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 25.04.2025 15:00 - 16:00, Potilasdemo 1 / Potilaan anamneesi ja tarkastus / Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 7191081-3009
  • 28.04.2025 13:15 - 15:00, YO-luento / Preproteettinen hoito ja hampaattoman suun jäljentäminen /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 28.04.2025 15:00 - 16:00, Potilasdemo 2: Tarkkuusjäljennöksen ottaminen / Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 7191081-3009
  • 29.04.2025 10:15 - 12:00, YO-luento / Purennan ja leukasuhteiden määritys vahakaavioiden /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 29.04.2025 12:30 - 15:00, Potilasdemot 3-6 / Potilaan anamneesi ja tarkastus / Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1 7191081-3009
  • 05.05.2025 13:15 - 15:00, YO-luento / Proteesihoidon ongelmia /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 09.05.2025 13:15 - 15:00, YO-luento / Immediaattiproteesit - Jälkihoito /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 13.05.2025 09:15 - 11:00, YO-luento / Kokoproteesien okkluusio ja artikulaatio /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 14.05.2025 08:00 - 09:45, Ryhmä A HARJOITUS: Yläleuan asettelu / Jasmina /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 14.05.2025 09:45 - 11:30, Ryhmä B HARJOITUS: Yläleuan asettelu / Jasmina /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 21.05.2025 09:30 - 11:30, Ryhmä B HARJOITUS: Yläleuan asettelu / Jasmina /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1
  • 21.05.2025 12:30 - 14:30, Ryhmä A HARJOITUS: Yläleuan asettelu / Jasmina /Hampaattoman suun irtoproteettinen kuntoutus 1

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesipotilaan ylläpitohoidon

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Hampaattoman suunhoito

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSistä

Opetusmenetelmät

Luennot ja kirjalliset tehtävät
Opintojakson toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopistoluennot toteutuvathuhti-toukokuussa -25

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät ja tentti
Vertaisopetus Ht-HLL

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä

Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2025

Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson luennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit alla

Hylätty (0)

0 = ei ymmärtämistä. Tehtävä on ymmärretty väärin eikä oppimispäiväkirjaan ole panostettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1- 2 = niukka ymmärtäminen. Oppimispäiväkirja on kuvaileva raportti. Käsitteet ja määritelmät on ymmärretty, mutta oppimispäiväkirjassa ei ole reflektioita ja pohdintaa omasta oppimisprosessista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = asioiden ymmärtäminen Käsitteiden ja määritelmien ymmärtämisen lisäksi oppimispäiväkirjassa on pohdintaa oppimisprosessista. Kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista ei ole kuitenkaan muodostettu eikä opittua tietoa ole pystytty soveltamaan.

4 = asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen. Opiskelija tunnistaa käsiteiden väliset yhteydet ja on muodostanut kokonaiskuvan opiskeltavista asioista. Hän osaa myös soveltaa oppimaansa tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = syvällinen ymmärtäminen. Opiskelija yhdistää oppimansa asiat aikaisempaan tietämykseensä ja laajempaan yhteyteen. Hän osaa kriittisesti vertailla ja arvioida oppimaansa sekä perustelee näkemyksensä.