Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CI22-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
- 09.01.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003 / Purentakiskojen irroittaminen jyrsinkiekosta ja kiilloittaminen
- 17.01.2025 08:00 - 12:00, PURENTAKISKON SOVITUS aikataulun mukaisesti (Määttä, Hakonen, Koponen, Hackman, Halonen, Aalto, Uutela, Kesänen, HLK Luoma, Uotila, Väre, Johansson)
- 24.01.2025 08:30 - 12:00, PURENTAKISKON SOVITUS aikataulun mukaisesti (Kipinoinen, Jousikivi, Timonharju, Lakka, Kilponen, Marraskorpi, Taivassalo, Martin-Nohström, Heikkilä, Lindgren, Taiminen, Jämsä, )
- 07.03.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003 / Aloitus
- 14.03.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 18.03.2025 08:30 - 13:00, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 21.03.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 26.03.2025 08:30 - 15:30, ITSENÄINEN / Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 28.03.2025 08:30 - 16:00, ITSENÄINEN / Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 03.04.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
- 09.04.2025 08:30 - 15:30, Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus TH00CI22-3003
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
- osaproteesien teossa tarvittavat preproteettiset hoidot
- osaproteesien suunnittelun perusperiaatteet
- proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
- jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
- purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
- akryyli- ja metallirunkoisten osaproteesien suunnittelun
- purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
- proteesien korjauksien yhteydessä tehtävät toimenpiteet
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Irrotettavat osaproteesit
Oppimateriaalit
Luennot, kirjallisuuslista ja mahdollinen muu materiaali löytyy Itslearningista
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutuu työelämälähtöisyys ja tiimioppiminen
Itsenäinen työskentely / opettajaohjaus: pinteiden taivuttaminen, osaproteesin asettelu ja valmistaminen opettajan ohjauksessa analogisesti ja digitaalisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin päätteeksi on tentti kurssin teoria osuudesta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Alustukset, simulaatio-oppiminen, opettaja- ja vertaisohjaus.
Opintojakson aikana käydään läpi kurssin aikana tulevan materiaalihävikin kierrättämistä ja miten hävikkiä vältetään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hammaslaborantti taustaisilla opiskelijoilla mahdollisuus tehdä harjoitustyöt työpaikallaan ja tehdä niistä 5 minuutin video, jossa opiskelija todistaa hallitsevansa kyseisen menetelmän. Video tehdään sekä analogisesta että digitaalisesta työnkulusta. Jos työpaikalla ei ole mahdollista tehdä työtä kuin toisella valmistus tavalla, tulee osallistua koululla puuttuvan valmistustavan opetukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ n. 135h. 100h opiskelua hammaslaboratorio luokissa ja 30h teoria opiskelua.
Opintojaksolla valmistetaan 1-2 op/op työtä. Osana työprosessia harjoitellaan / valmistetaan:
1) Pinnelangan taivutusharjoitukset paperille
2) Osaproteesikaaviot
3) Pinteen / pinteiden taivutus -harjoitukset (kotitehtävät)
4) Osaproteesin asettelu ja valmistaminen
5) Osaproteesin vahvistaminen (kuidut ja rautalanka)
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi - helmi-huhtikuu
Opintojaksolla
1) harjoitellaan pinteiden taivuttamista
2) valmistetaan 1-2 op/op työtä, yksi analogisesti ja toinen mahdollisuuksien mukaan digitaalisesti
Osaproteesin valmistusprosessi analogisesti: osaproteesikaaviot, asettelu, pinteiden taivuttaminen, tukilangat, proteesin kyvetointi ja akrylointi, proteesien viimeistely: työstö- ja kiillotusmenetelmät, hampaiden hionnat: kuluneisuus- ja korjaushionnat
Osaproteesin valmistus digitaalisesti: Osaproteesi digitaalisin menetelmin mahdollisuuksien mukaan 3shape tai Blender for dental -ohjelmistolla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its oppimisalusta ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Opintojakson aikana tehtäväksi annettujen harjoitustöiden ja -tehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä ja tentin arvosana.
Hylätty (0)
H=opiskelija ei saa opintojakson töitä valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta. Hylätty arvosana harjoitustöistä tai tentistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät, hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs, palauttaa työt lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden laatu on hyvä / kiitettävä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat