Siirry suoraan sisältöön

Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BX80-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

25.04.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Petteri Aatsinki
  • Johanna Kerola

Ryhmät

  • PRÖNTS22
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opetus ja ohjaus opintojakson tavoitteena on, että opiskelija harjaantuu tutkivaan työotteeseen, oppimiseen, opetukseen ja ohjaamiseen moniammatillisessa ympäristössä. Tavoitteena on, että opiskelija osaa huomioida kohdeyleisön substanssiosaamisen ja kohdentaa opettamisen ja ohjaamisen sitä vastaavaksi tuoden esille oman ammattinsa keskeistä sisältöä. Opiskelija hyödyntää jo oppimiaan projektityöskentelyn perusteita Emergency Radiography opintojaksolta. Opintojakson tavoitteena on myös lisätä yhteisöllisyyttä tulosalueella. Opintojakson teemana on oppia työskentelemään turvallisesti erilaisissa ympäristöissä.

Opintojakso sisältyy mahdolliseen KV-vaihtoon

Sisältö

• johdatus projektityöskentelyyn
• sisällön integroiminen moniammatilliseen kehittymiseen
• työskentely monialaisissa projektipajoissa
• osaamisen jakaminen muille terveydenhuollon ammattilaisille (opiskelijat)
• ohjausosaamisen kehittyminen terveydenhuollossa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali julkaistaan Itslearning-alustalla eikä opiskelijalta vaadita omia oppimateriaaleja tai resursseja

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta luento-opetuksena, jota tukee itslearning-alustalla julkaistu oppimismateriaali, johon opiskelija tutustuu itsenäisesti.

Luento-opetuksen lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtävän, joka toteutetaan ryhmätyönä. Tehtävässä suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskokonaisuus, jonka opiskelijat esittävät toisen terveydenhuollon ammattiryhmän opiskelijoille. Opintojakso on integroitu muiden opetusalojen kurssien yhteyteen, jotta röntgenhoitajaopiskelijoilla on mahdollisuus kokemukselliseen oppimiseen. Opintojaksolla opiskelija pääsee soveltamaan oppimaansa teoriaa opetuksen järjestämisestä käytäntöön moniammatillisessa ympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijalta vaaditaan sekä itsenäistä työskentelyä sekä vuorovaikutuksellista tiimityöskentelyä. Ryhmäoppiminen aktivoi opiskelijaa ja hän pääsee soveltamaan oppimaansa teoriaa käytännössä.

Kestävä kehitys on huomioitu vähentämällä oppijakson vaatimia fyysisiä resursseja. Opiskelijaa kannustetaan miettimään, kuinka hän voi tulevassa ammatissaan toimia mahdollisimman kestävästi esimerkkien avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opintojaksoa ei esimerkiksi aikataulullisista syistä voida yhdistää muiden ammattialojen opiskelijoiden toteutuksien kanssa, tullaan oppimistehtävän vaihtoehtoinen toteutustapa sekä arviointimenetelmät tiedottamaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 2 x 27 tuntia opiskelijan töitä eli yhteensä 81 tuntia opiskelijan töitä

Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätyön suunnittelu, toteutus ja itsearviointi

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opetellaan teoriaa ohjauksen ja opetuksen järjestämisestä. Painopiste opiskelijan vuorovaikutustaitojen kehittymisessä moniammatillisessa ympäristössä.

Röntgenhoitaja on säteilynkäytön ammattilainen, jonka työtehtäviin kuuluu esimerkiksi sivullisten ja muiden ammattiryhmien ohjeistaminen säteilyn turvallisesta käytöstä sekä säteilysuojelusta. Opintojaksolla harjoitetaan opiskelijan kykyä jakaa osaamistaan, jotta hän osaa toteuttaa moniammatillista ohjausta työelämässään.

Opintojakso antaa opiskelijalle valmiudet opetuksen ja ohjauksen järjestämiseen.
Opintojakson jälkeen opiskelija
-tunnistaa oman erityisosaamisalueensa ja vastuunsa moniammatillisessa kontekstissa
-osaa toimia rakentavasti sekä oman alansa edustajien tiimissä että moniammatillisessa tiimissä
-osaa kuvailla tehokkaan ja ymmärrettävän opetuksen toteutustapoja ja soveltaa niitä kohderyhmän tarpeet huomioiden
-osoittaa kykenevänsä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetuskokonaisuuden, joka on suunnattu toisen ammattiryhmän edustajalle

Viestintäkanava ja lisätietoja

Vuonna 2025 opintojakso on integroitu PENHOK24, PSUUN22 ja PKÄTIS24 -ryhmien radiografian opintojaksoille niin, että PRÖNTS22-opiskelijat toteuttavat opetusta näille ryhmille. Mahdollisuus järjestää opetusta toisen vaiheen opiskelijoilla selviää ja tiedotetaan kevätlukukauden aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan oppilaiden toteuttaman opetustehtävän perusteella asteikolla H-5.
Tehtävä ja sen arviointi toteutetaan pienryhmissä. Opiskelijalta vaaditaan kuitenkin aktiivista yksilötason osallistumista pienryhmätyöskentelyyn, tehtävän suunnitteluun ja toteutukseen suoritusmerkinnän saavuttamiseksi.

Tarkempi ryhmätyön ohjeistus, aikataulut ja arviointikriteerit kerrotaan opintojakson alussa.

Hylätty (0)

-puutteellinen osallistuminen ryhmätyön toteutukseen
-ryhmätyön vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puuttellisia
-jakson kontaktitunneilta merkittävä poissaolo

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tehtävän sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osallistumien opintojakson toteutukseen
- tehtävän sisältö vastaa toimeksiantoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta opintojakson aihetta kohtaan
-aktiivinen osallistuminen ryhmätyön suunnitteluun ja toteutukseen
-ryhmätyön suunnittelussa tai toteutuksessa on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjaten

Esitietovaatimukset

Emergency radiography