Piirrosanimaation perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CW84-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.09.2024 - 27.11.2024
Ajoitus
26.11.2024 - 14.02.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuvataide
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 11
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Elli Vuorinen
Ryhmät
-
PKANIS24Animaatio
- 26.11.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 27.11.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 28.11.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 29.11.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 03.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 04.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 05.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 10.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 11.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 12.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 13.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 18.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 19.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
- 20.12.2024 09:00 - 16:00, Piirrosanimaation perusteet
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa animoinnin perusperiaatteet
- tunnistaa rytmin ja ajoituksen tärkeyden liikkeen muodostamisessa
- soveltaa piirrosanimoinnin perusperiaatteita hahmojen ja elottomien objektien liikkeisiin
- käyttää piirrosanimaation ohjelmistoa
- kehittää omaa ilmaisuaan opintojen myötä
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija tutustuu piirrosanimoinnin ilmaisutapoihin ja terminologiaan sekä perehtyy rytmin ja ajoituksen tärkeyteen liikkeen muodostamisessa. Työskentelyssä tutkitaan liikkeen rakenteita ja suhteita sekä animoituvan massan käyttäytymistä. Animointiharjoituksia tehdään sekä paperille piirtäen että digitaalisesti. Croquispiirtämisellä kehitetään havainto- ja keskittymiskykyä.
Oppimateriaalit
Richard Williams: The animator's survival kit: [a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators]
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana opiskellaan piirrosanimoinnin perussäännöt ja tehdään ohjattuna sekä itsenäisesti animoinnin perusharjoituksia (esineet, eläimet, ihmiset) käyttäen kynää, paperia ja valopöytää.
Jakson aikana opiskellaan 2D-animaatio-ohjelma Toonboom
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kontaktiopetusta ja itsenäisiä harjoitteita. Kontaktiopetuksen aikana opettaja tarkastaa animointiharjoitukset sekä antaa palautteen ja korjausehdotukset.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tunnistaa animaation ilmaisuun liittyvän rytmin, liikkeen ja ajoituksen merkityksen ja hän osaa nimetä animoinnin perusperiaatteet.
Opiskelija osaa soveltaa piirrosanimoinnin perusperiaatteita ihmis- eläin- ja elottomien hahmojen liikkeisiin ja hyödyntää animaation ilmaisukieltä. Hän osaa käyttää digitaalista TV Paint -animaatio-ohjelmaa.
Opintojakso toteutuu 1.12.2023-30.3.2024 välisenä aikana.
Opintojaksolle otetaan 8-11 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ja sen jälkeen kuvataiteen koulutuksen muilta suutautumisaloilta ja sitten yleisesti AMK:n opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Mahdollisista muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tapahtuu palautteena jo kurssin aikana. Arviointi kohdistuu animoituun liikkeeseen ja miten animoinnin perusperiaatteita on osattu käyttää ja soveltaa harjoitteissa. Kaikki harjoitukset on tehtävä arviointia varten.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän ymmärtää animoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän ymmärtää animoinnin periaatteet ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti. Hän tunnistaa rytmin ja ajoituksen merkityksen animoinnissa