Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BZ81-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 12.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 29 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.01.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 24.01.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
To 30.01.2025 klo 08:15 - 11:00 (2 t 45 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Ke 05.02.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Ke 12.02.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
EDU_2006_2007
Oppimistila avo muunto byod
|
Pe 28.02.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
To 06.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Pe 14.03.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Pe 21.03.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Pe 28.03.2025 klo 10:01 - 13:00 (2 t 59 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Ke 02.04.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
To 10.04.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Ke 16.04.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Pe 25.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00BZ81-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Asiakaslähtöinen ajattelu
Asiakaspalvelu ja palvelukonsepti
Ostokäyttäytyminen ja ostoprosessi
Asiakkuuksien hallinta ja asiakaskokemus
Yritysvierailut/vierailijaluennot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- toimia asiakaslähtöisesti
- antaa esimerkkejä hyvästä asiakaspalvelusta
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- osaa arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia
- käsitellä haastavia asiakastilanteita
Sisältö
asiakaslähtöinen ajattelu
ostokäyttäytyminen
asiakaskokemus
asiakaspalvelutilanteet
haastavat asiakkaat
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia.
Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaali jaetaan luentojen jälkeen.
Kurssikirjallisuus mm.:
Bergström, Seija & Leppänen, Arja, Yrityksen asiakasmarkkinointi. (eri vuosia)
Kpl 3 Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kpl 4.1. Henkilöstö ja asiakaspalvelu kilpailukeinona (Asiakaspalvelun osuus)
Kpl 6. Asiakkuuksien hallinta
Oppimisympäristön Itslearning materiaali
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön luentomateriaalien ja harjoitusten avulla. Kurssiin sisältyy yritysvierailu tai vierailuluentoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.
Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista. Uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
Tenttien ajankohdat:
Varsinainen tentti: 16.4.2025
1. korotus/uusintatentti: 25.4.
Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksen painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.
Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Luennot ovat tärkeä osa kurssia. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät keskustelutehtävät tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.
Luennot
Luentotehtävät
Itsenäinen tiedonhaku
Tenttiin valmistautuminen ja tentti
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5op = 135h.
Oppimisympäristönä Itslearning.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen. Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla on tärkeä osa opintoja.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arviointi:
Kurssin arvosana muodostuu:
(yksilösuoritus) 50 % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan.
Projektityö (ryhmäsuoritus) 30 %
Läsnäolo, tuntiaktiivisuus + tuntitehtävät 20 %
Kurssin läpäiseminen edellyttää 50 % läsnäoloa
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Opiskelija ei kykene selittämään peruskäsitteitä tai ymmärtämään asiakaspalvelun ja asiakkuuksien hoidon syy- seuraus -suhteita. Ei ymmärrä asiakaspalvelun ja asiakkuuksien hoidon perusteita tai asiakkuuksien hoidon alkeita.
Tentti on hylätty ja tentin suoritus alle 50% kokonaispistemäärästä.
Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanaan T1:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta ja asiakkuuksien hallintaa. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla asiakaspalvelun ja asiakkuuksienhoidon perusteita ja sen osa-alueita. Kykenee nimeämään joitain käsitteitä, mutta ei näe syy-seuraus -suhteita tai havaitse ilmiöitä taustalla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanaan H3:
Opiskelija on osallistunut luennoilla käytävään keskusteluun. Opiskelija osoittaa selkeää asiakaspalvelutilanteiden merkityksen hallintaa ja ymmärrystä asiakaspalvelun merkityksestä osana ammattiaan. Opiskelija on kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Opiskelija kykenee selittämään aihealueen käsitteet ja ymmärtää asiakaspalvelun ja asiakkuuksien hoidon perusteita. Opiskelija osoittaa kykenevänsä erottelemaan hyvään asiakaspalvelutilanteeseen vaikuttavia tekijöitä osana asiakkuuksien hoitoa.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 65-85% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanaan K5:
Opiskelija on tunnilla aktiivinen ja pyrkii kehittämään asiakaspalveluosaamistaan. Opiskelija osoittaa kiitettävällä tasolla hallitsevansa asiakaspalvelun merkityksen osana menestyvää ammatinharjoittamista ja osaa tuoda monipuolisesti esille asiakaspalvelun tekniseen ja toiminnalliseen laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kiitettävällä tasolla luomaan, arvioimaan ja ylläpitämään asiakassuhteita ja analysoimaan erilaisten asiakkaiden asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omia asiakaspalvelutaitojaan ja tunnistaa ammattimaisella otteella niihin liittyviä kehittämiskohtia. Opiskelija käyttää sujuvasti alan termistöä.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus yli 85% kokonaispistemäärästä.
Lisätiedot
Tapaamme joka viikko luennoilla.
Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin ITSLearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.
Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.