Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Juha Nikkanen
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
-
YKYBTK25Tradenomi (ylempi AMK), kyberturvallisuus
-
YKYBIK25Insinööri (ylempi AMK), kyberturvallisuus
- 03.02.2025 09:00 - 16:15, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP16-3022
- 03.03.2025 09:00 - 16:15, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP16-3022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen
Sisältö
Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (muu oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai itslearning-oppimisalustalla)
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino.
• Hirsijärvi, Sirkka; Remes, Pirjo ja Sajavaara, Paula (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi.
• Heikkilä, Tarja (2014). Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita.
• Holopainen, Martti ja Pulkkinen, Pekka (2013). Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY.
• Vilkki, Hanna (2014). Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, verkko-teos.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: oppimateriaalina toimivat Tiedonhakijan oppaat, https://libguides.turkuamk.fi/etusivu.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Tiedonhakuun liittyvät asiat käsitellään kirjaston toteuttaman erillisen Tiedonhankinnan perusteet -kurssiosuuden tehtävien mukaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttejä, joten uusintamahdollisuutta ei ole eikä arviointia voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja erilaiset tehtävät sekä vertaisarviointi. Luennoilla on läsnäolovelvollisuus ja poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opiskelijoiden opinnäytetöihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä. Opinnäytetöitä ei enää julkaista painettuina kirjoina.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Edellytetään osallistumista lähiopetukseen ja tehtävien tekemistä. Poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua sekä ennen muita lähipäiviä yht. 30 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävät
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävät
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 87 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi
- kirjaston tiedonhankinnan perusteet -kurssiosuuteen liittyvät tehtävät, 27 h / 1 op.
YHTEENSÄ 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia mm. ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta
1) opinnäytetyön käynnistäminen ja suunnitelman esittäminen
2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteet
3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteet.
Opintojakso suoritetaan opintojen alkuvaiheessa joko syys- tai kevätlukukaudella. Oletus on, että opiskelijalla on opintojaksolle tullessa opinnäytetyön aihepiiri tiedossa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoja antaa ohjaava opettaja Sirpa Erkkilä-Häkkinen.
Kurssiin liittyvissä asioissa käytetään mielellään ItsLearning-alustan keskustelukanavaa. Muista aina merkitä viestiin, mistä kurssista, tehtävästä ja ryhmästä on kyse.
Kvantitatiiviset tehtävät tarkistaa ja arvioi Juha Nikkanen.
Kirjaston tiedonhankinnan perusteet -kurssista vastaa Tanja Vienonen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itslearning-alustalla annetut tehtävät. Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona (kvantitatiivisia tehtäviä painottaen) edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksoon liittyvä Kirjaston tiedonhankinnan perusteet -osuus (1 op) arvioidaan erikseen, mutta kurssin arvosana muodostuu pääasiallisesti muista osuuksista.
Hylätty (0)
Opetukseen ei ole osallistuttu (tai korvaavia tehtäviä tehty) ja tehtäviä on jäänyt tekemättä ja palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Tehtävien arvioinnit laskentaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Tehtävien arvioinnit laskentaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Tehtävien arvioinnit laskentaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.