Siirry suoraan sisältöön

Sustainable Development and Business (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CN98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering

Opettaja

  • Babi Lyrintzis

Ryhmät

  • PIMEK24
    Industrial Management and Engineering K2024
  • PIMES23
    Industrial Management and Engineering S2023
  • 17.01.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 24.01.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 31.01.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 07.02.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 14.02.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 28.02.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 07.03.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 14.03.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 21.03.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 28.03.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 04.04.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 11.04.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001
  • 25.04.2025 11:00 - 14:00, Sustainable Development and Business TE00CN98-3001

Tavoitteet

The student is able to carry out or explain:
- basics, terms, challenges and opportunities of sustainable development and circular economy
- solutions and technologies that enable meeting the targets set for sustainable development
- most important challenges in sustainable development, eg. climate change
-lifecycle thinking principles and examples of applying it in various business fields
-lifecycle assessment

Sisältö

- Principles of sustainable development
-Trends in sustainable development
-New solutions and technologies related to sustainable development
-Terms of circular economy
-Promoting the use of circular economy
-Problems related to current use of resources
-Life cycle thinking and life cycle assessment
-Business and sustainable development

Oppimateriaalit

- Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta.
- Kurssin lopussa jaetaan luentomateriaali
- Kurssin arviointiin kuulu tentti, yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä, jotka perustuvat luennoilla käsiteltyyn aineistoon.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Tehtävänannot liittyvät tutkivan esseen kirjoittamiseen sekä ryhmätyönä tehtävän liiketoimintasuunnitelman toteuttamiseen sekä projektinhallintaan. Lisäksi työelämäyhteyttä edistetään ulkopuolisten asiantuntijavierailujen kautta.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupaa kurssin luentojen läsnäololistalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on tentti. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Yksittäisten oppimistehtävien (yksilö- ja ryhmätyöt) palautusten ajankohdat mainittu Itslearningissä.

Kurssin läpäisy vaatii ryhmätehtävä osion suorittamista, läsnäolon tunneilla vähintään 50 % sekä tentin läpäisemistä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135 h.

Kurssilla on läsnäolovelvoite.

Toteutustavan seurauksena läsnäolo luennoilla on välttämätön. Kurssinläpäisy vaatii leunnoille osallistumista vähintään 50 %.

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa toteuttaa tai selittää:
- kestävän kehityksen ja kiertotalouden perusteet, termit, haasteet ja mahdollisuudet
- ratkaisut ja teknologiat, jotka mahdollistavat kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisen
- kestävän kehityksen tärkeimmät haasteet, mm. ilmastonmuutos
-elinkaariajattelun periaatteet ja esimerkkejä sen soveltamisesta eri liiketoiminta-alueilla
-elinkaariarviointi


Ajoitus:
Kurssin kesto, 3.01.2025 - 18.05.2025 (yhteensä 13 lähikertaa)
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat/aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.

Kurssi saatetaan toteuttaa myös työelämäprojektin avulla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:

- Tentti (yksilösuoritus) 40% kurssin arvosanasta (min. 40 % pisteistä)
- laaja ryhmätyö 1 ja 2 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 40% kurssin arvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 20 % (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä

Hylätty (0)

Ei suoritusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta liittyy omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50-60 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta liittyy omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 70-80 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student has an excellent command of the basic concepts of entrepreneurship and business operations and understands the principle of business planning. The student is able to identify the opportunities and challenges of sustainable business in an excellent and broader way and is able to name and utilize several actors and information sources related to the topic. The student is excellent at describing how sustainable business and entrepreneurship are related to their own field of study. The student is excellent at managing his own work, divides the resource between the tasks to be performed and works actively in the gro, and takes excellent account of the goals set by the teacher/assignment. The student is excellently able to construct a concise and informative presentation and express himself clearly in writing.

Attendance at lectures at least 90% in accordance. Activity at lectures at an excellent level.up.