Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CD67-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

14.01.2025 - 24.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen

Opettaja

  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti

Ryhmät

  • YLIKES24
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta

Sisältö

• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä

Oppimateriaalit

kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
https://open.ktu.edu/mod/data/view.php?id=7633
https://vastuullisuusvalmennus.fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Opintojaksoon kuuluu myös itsenäinen perehtyminen vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen (lukupiiri) muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen. Keskustelut pohjautuvat omiin kokemuksiin sekä vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen, jota opettajat ja opiskelijat tuovat mukaan keskusteluihin.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen ja lukupiirin lisäksi muita ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan (kestävä johtaminen/ekologinen vastuullisuus/sosiaalinen vastuullisuus/ taloudellinen vastuullisuus), vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- opintojaksolla tarkastellaan kestävän kehityksen taloudellista, sosiaalista ja ekologista ulottuvuutta kestävän johtamisen näkökulmasta. Painotus on vahvasti sosiaalisella puolella ja ihmisten johtamisessa (sustainable leadership)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikkien oletetaan osallistuvan kahteen lähipäivään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä ja ajatuksia virittävä orientaatiotehtävä
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut (lukupiiri) lähipäivässä

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan ITSissä viikkoa ennen lähipäivää

LÄHIPÄIVÄT
ti 14.1.2025 klo 9-16
ma 10.3.2025 klo 9-16

Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys kestävälle johtamiselle (sustainable leadership)
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä (tästä oma opintojakso, joten tällä opintojaskolla tätä teemaa vain sivutaan)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajille kohdennetaan kysymykset Teamsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.