Projektin toteutus ja päättäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP44-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 15.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Tapani Kilpeläinen
- Sari Airenne
Ryhmät
-
YPROIK25Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROTK25Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- 14.02.2025 09:00 - 16:00, Projektin toteutus ja päättäminen MS00BP44-3006
- 23.05.2025 09:00 - 16:00, Projektin toteutus ja päättäminen MS00BP44-3006
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Johtaa projektikokonaisuutta toteutus- ja päättämisvaiheessa
-Toteuttaa projektiviestinnän ja sidosryhmäjohtamisen käytännössä
-Projektin seurannan, ohjauksen ja raportoinnin menetelmät
-Hallita projektin riskit
-Dokumentoida projektin
-Toteuttaa projektin muutokset hallitusti
-Päättää projektin
-Arvioida kriittisesti projektin toteutuksen ja päättämisen onnistumista
Sisältö
-Projektin toteutusvaiheen johtaminen
-Projektin seuranta, ohjaus ja raportointi
-Riskien hallinta projektin aikana
-Projektin muutoshallinta
-Projektin päättäminen ja projektista oppiminen
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
Opintojakso on jatkumo Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojaksolle. Opintojaksolla käsiteltävät asiat liittyvät projektin toteutuksen ja päättämisen eri osa-alueisiin kuten projektiryhmän johtamiseen, viestintään, seurantaan, ohjaukseen, raportointiin, riskien- ja muutoksenhallintaan sekä projektista oppimiseen. Projektinhallinnan opintokokonaisuuteen liittyvät opinnot pohjautuvat projektijohtamisen kirjallisuuteen sekä projektijohtamisen kansainvälisiin viitekehyksiin ja standardeihin.
Ryhmätyöprojektin etenemistä raportoidaan ja mahdolliset muutokset projektin sisältöön toteutetaan sovituin muutoksenhallinnan menettelyin. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina.
Opintojakson yksilötehtävänä on koko opintojakson kattava reflektoiva oppimispäiväkirja.
Opintojakson lähipäivät:
pe 14.2.2024 klo 9.00-16.00 ja
pe 23.5.2024 klo 9.00-16.00.
Projektin hallintaan liittyy statusraportointeja, niiden online/Zoom tapaamisista sovitaan opintojakson alussa.
Ensimmäisessä lähipäivässä perehdytään projektin toteutuksen ja päättämisen osa-alueisiin sekä projektitiimityöskentelyyn alustuksin ja ryhmäharjoituksin.
Toisessa lähipäivässä vedetään yhteen projektihallinnan opintokokonaisuus ja katselmoidaan projektit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.