Projektit liiketoimintana (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP47-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Tapani Kilpeläinen
- Sari Airenne
Ryhmät
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa.
-Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
-Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
-Salkunhallinnan ja ohjelmajohtamisen käytännöt
-Projektitoiminnan organisoitumisen periaatteet
-Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyyttä
Sisältö
-Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
-Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
-Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
-Ohjelmajohtaminen
-Salkunhallinnan perusteet
-Projektitoiminnan organisoituminen ja PMO
-Organisaation projektitoiminnan kypsyystasot
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävät
--- Ryhmätehtävät
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista sekä case-pohjaista oppimista.
Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Opiskelijoita kannustetaan keskustelemaan aktiivisesti ja vaihtamaan kokemuksia todellisiin, omiin työelälähtöisiin projektiliiketoimintakokemuksiin liittyen. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdolisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän toteutustapa sovitaan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint -esitys, Prezi -esitys tms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 16 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 14 h lähiopetus (kaksi 7 h päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
- Soveltaa projektiliiketoiminnan periaatteita käytännössä
- Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
- Kuvata projektitoiminnan, ohjelmajohtamisen ja salkunhallinnan perusteet liiketoiminnan näkökulmasta
- Selostaa organisoitumisen merkityksen projektitoiminnan kannalta
- Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyystasoja
- Ymmärtää laadunhallinnan perusteiden merkityksen projektiliiketoiminnassa
Opintojakson sisältö:
- Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
- Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
- Hyötyjen toteutuminen
- Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
- Ohjelmajohtaminen
- Salkunhallinnan perusteet
- Projektiorganisaatiot
- Projektitoiminnan kypsyystasomallit
- Laadunhallinnan perusteet projektiliiketoiminnassa
Ajoitus:
Opintojakson lähipäivät: 16.1.2025 klo 9.00-16.00 ja 3.4.2025 klo 9.00-16.00.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää 12.1.2025. Tehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille ITSLearning-oppimisympäristössä noin kaksi viikkoa aikaisemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tehtävästä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti