Terveysteknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BR16-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ennen lähipäiviä opiskelijat saavat orientoivan materiaalin, jonka avulla he voivat tutustua aihepiiriin.
- Lähipäivissä aihetta syvennetään asiantuntija ja -vierailijaluennoilla.
- Opintojaksolla suoritetaan case-rymätehtävä ja yksilösuorituksena sekä esseetehtävä että kirjallinen koe.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe 11.4. Kupittaan kampuksella omalta laitteelta. Hylätylle tulokselle on kaksi uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijoille tarjottava orientoiva materiaali ennen lähipäiviä mahdollistaa aiheen alustavan omaksumisen ja tarjoaa pohjan omatoimiselle valmistautumiselle. Tämä lähestymistapa tukee opiskelijoiden valmiuksia omaksua syvällisempää tietoa lähipäivinä.
Lähiopäivät on suunnittelu syventämään aihetta asiantuntija- ja vierailijaluennoilla. Luennot tuovat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa kurssin aihepiiristä, mikä auttaa opiskelijoita yhdistämään teoriaa käytäntöön ja tarjoaa mahdollisuuden kysymyksille ja keskustelulle.
Yhteistyöhön perustuva case-tehtävä kehittää ryhmätyötaitoja sekä uuden tiedon soveltamisen taitoja. Opiskelijat pääsevät työskentelemään yhdessä todellisia tilanteita mallintavien haasteiden parissa, mikä edistää ongelmanratkaisua ja yhteisöllistä tiedon rakentamista.
Esseetehtävä tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen reflektointiin ja analyysiin, kun taas kirjallinen koe varmistaa opintojakson tavoitteiden mukaisen sisällön omaksumisen ja osaamisen arvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Keskustele etukäteen opettajan kanssa mahdollisista poissaoloista lähipäivillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- orientoivat tehtävät 5 h
- lähiopetus: 15h
- case-ryhmätehtävä 35 h
- yksilöessee 30 h
- kirjallinen koe ja siihen valmistautuminen 50 h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025
Lähiopetuspäivät kampuksella:
Pe 17.1. 8.30-15.30
Pe 11.4. 8.30-15.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson materiaalit ja palautukset Itslearning -alustalla ja kommunikointi opintojakson opettajiin sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmänä palautettava case-tehtävä, arviointi: HYL/HYV.
- Yksilötehtävänä palautettava essee: HYL/HYV.
- Kirjallinen koe HYL/T1-K5, jonka tulos on opintojakson loppuarvosana.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, ei ole osallistunut lähiopetukseen, eikä ole suorittanut hyväksytysti korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat puutteellisia ja/tai eivät vastaa suurimpaan osaan tehtävänannossa esitettyjä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija tunnistaa terveysteknologian käyttöönottoon, käytettävyyteen ja arviointiin liittyvät keskeiset haasteet ja ratkaisumahdollisuudet. Hän pystyy soveltamaan näitä rajoitetusti sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeisistä haasteista ja ratkaisumalleista ja pystyy soveltamaan niitä sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija hallitsee perusteellisesti terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeiset haasteet ja ratkaisumallit. Hän osoittaa kykyä soveltaa osaamistaan menestyksekkäästi sote-toimintaympäristössä.