Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR16-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

17.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 65

Koulutus

  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia

Opettaja

  • Reetta Raitoharju
  • Jan Holmberg
  • Pauliina Tryykilä

Ryhmät

  • YTERIS24
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
  • YTERTS24
    Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
  • YTERTES24
    Terveysteknologia
  • OSTESOS24
    Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
  • 17.01.2025 08:30 - 15:30, Terveysteknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen MS00BR16-3007
  • 11.04.2025 08:30 - 15:30, Terveysteknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen MS00BR16-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä

Sisältö

· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto

Oppimateriaalit

Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

- Ennen lähipäiviä opiskelijat saavat orientoivan materiaalin, jonka avulla he voivat tutustua aihepiiriin.
- Lähipäivissä aihetta syvennetään asiantuntija ja -vierailijaluennoilla.
- Opintojaksolla suoritetaan case-ryhmätehtävä ja yksilösuorituksena sekä esseetehtävä että kirjallinen koe.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen koe 11.4. Kupittaan kampuksella omalta laitteelta. Hylätylle tulokselle on kaksi uusintamahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijoille tarjottava orientoiva materiaali ennen lähipäiviä mahdollistaa aiheen alustavan omaksumisen ja tarjoaa pohjan omatoimiselle valmistautumiselle. Tämä lähestymistapa tukee opiskelijoiden valmiuksia omaksua syvällisempää tietoa lähipäivinä.

Lähipäivät on suunnittelu syventämään aihetta asiantuntija- ja vierailijaluennoilla. Luennot tuovat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa kurssin aihepiiristä, mikä auttaa opiskelijoita yhdistämään teoriaa käytäntöön ja tarjoaa mahdollisuuden kysymyksille ja keskustelulle.

Yhteistyöhön perustuva case-tehtävä kehittää ryhmätyötaitoja sekä uuden tiedon soveltamisen taitoja. Opiskelijat pääsevät työskentelemään yhdessä todellisia tilanteita mallintavien haasteiden parissa, mikä edistää ongelmanratkaisua ja yhteisöllistä tiedon rakentamista.

Esseetehtävä tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen reflektointiin ja analyysiin, kun taas kirjallinen koe varmistaa opintojakson tavoitteiden mukaisen sisällön omaksumisen ja osaamisen arvioinnin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Keskustele etukäteen opettajan kanssa mahdollisista poissaoloista lähipäivillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- orientoivat tehtävät 5 h
- lähiopetus: 15h
- case-ryhmätehtävä 35 h
- yksilöessee 30 h
- kirjallinen koe ja siihen valmistautuminen 50 h

YHTEENSÄ 135 h = 5 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä

Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto

Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025
Lähiopetuspäivät kampuksella:
Pe 17.1. 8.30-15.30
Pe 11.4. 8.30-15.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson materiaalit ja palautukset Itslearning -alustalla ja kommunikointi opintojakson opettajiin sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmänä palautettava case-tehtävä, arviointi: HYL/HYV.
- Yksilötehtävänä palautettava essee: HYL/HYV.
- Kirjallinen koe HYL/T1-K5, jonka tulos on opintojakson loppuarvosana.

Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, ei ole osallistunut lähiopetukseen, eikä ole suorittanut hyväksytysti korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat puutteellisia ja/tai eivät vastaa suurimpaan osaan tehtävänannossa esitettyjä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija tunnistaa terveysteknologian käyttöönottoon, käytettävyyteen ja arviointiin liittyvät keskeiset haasteet ja ratkaisumahdollisuudet. Hän pystyy soveltamaan näitä rajoitetusti sote-toimintaympäristössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeisistä haasteista ja ratkaisumalleista ja pystyy soveltamaan niitä sote-toimintaympäristössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija hallitsee perusteellisesti terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeiset haasteet ja ratkaisumallit. Hän osoittaa kykyä soveltaa osaamistaan menestyksekkäästi sote-toimintaympäristössä.