Opinnäytetyö (30 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP41-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
77 % Lähiopetus, 23 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 50
Opettaja
- Piia Nurmi
Ryhmät
-
YKEKIS24Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
-
YKEKTS24Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
- 03.02.2025 09:00 - 12:00, Opinnäytetyöseminaari, Opinnäytetyö MS00BP41-3039
- 19.05.2025 09:00 - 12:00, Opinnäytetyöseminaari, Opinnäytetyö MS00BP41-3039
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelija:
- osaa arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
- käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
- pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön, jossa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
- pystyy kommunikoimaan sekä toimimaan verkostoissa alansa tehtävissä sekä kansainvälisessä toiminnassa
- osaa ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.
Sisältö
Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.
Työskentely sisältää seuraavat osat:
1. Opinnäytetyön idean esittely
2. Opinnäytetyön suunnitelma
3. Opinnäytetyösopimus
4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Oppimismenetelmät: tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Pedagogiset toimintatavat: Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto
Opetusmenetelmät
tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.
Työskentely sisältää seuraavat osat:
1. Opinnäytetyön idean esittely
2. Opinnäytetyön suunnitelma
3. Opinnäytetyösopimus
4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoja ja kysymykset Piia Nurmelle piia.nurmi@turkuamk.fi spostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa.
Esitietovaatimukset
-