Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CY32-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 06.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
22 - 32
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
Vastuuopettaja
Anna-Mari Rosenlöf
Ryhmät
-
YKUHSK25Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
-
YKUHKK25Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja analysoida kulttuurihyvinvointialan osaamisalueita, toimintaympäristöjä ja kehittämistehtäviä
- tarkastella monitasoisesti kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi ilmiönä, kehittyvänä ammattialana, sekä elettynä ja koettuna hyvinvointina
- tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin ytimessä olevan henkilökohtaisen taide- ja kulttuurisuhteen yksilöiden ja yhteisöjen kulttuuristen tarpeiden perustana
- reflektoida omaa osaamistaan moniammatillisessa yhteistyössä sekä eri alojen ammattilaisten rooleja, yhteisiä tavoitteita ja yhteistyön mahdollisuuksia kulttuurihyvinvointialalla
- perustella kulttuurihyvinvoinnin merkityksiä ja ulottuvuuksia yksilöille ja yhteisöille osana erilaisia palveluita ja ammatillisia rooleja.
Sisältö
- kulttuurihyvinvoinnin keskeinen tietopohja, käsitteet ja toimintaympäristöt
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö
- saavutettavuus, moninaisuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttaminen
- tutkimusperusta
- kulttuurihyvinvointipalvelut ja toimintamallit osana palvelujärjestelmää.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taiperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväkstty: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut opetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimis- ja ennakkotehtävissään opintojakson sisältöjen hallintaa ja soveltamista. Mikäli opiskelija käyttää opintojakson tehtävien suorittamisessa tekoälyä, opiskelijan tulee ilmoittaa, miten ja missä tehtävissä sitä on hyödynnetty.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu lähipäivien teemojen ympärille.
Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.
Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietopohjan, rakenteiden ja toimintaympäristöjen hahmottaminen
- keskeisten käsitteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.
Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.
Lähiopetus Kupittaan kampuksella:
ke 15.1.2025 klo 9–12
Teema: Tutustuminen sekä yhteisen tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen
***
to 13.2.2025 klo 13–16.15
Teema: Tutkimustieto ja toimintaympäristöt
***
pe14.3.2025 klo 9-12
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus ja kulttuuristen tarpeiden toteutuminen
***
to 10.4.2025 klo 11–16.15
Teema: Moniammatillinen yhteistyö
***
to 8.5.2025 klo 10.45–16.15
Teema: Kulttuurihyvinvointipalveluiden ja toimintamallien suunnittelu osana palvelujärjestelmää
***
pe 6.6.2025 klo 9-12
Teema: Oman osaamisen jakaminen.
Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin Itslearning-alusta, kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf, anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi ja Marjo Harju, marjo.harju@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.