Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CY33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.06.2025 - 20.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
21.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Linnankadun taidekampus
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 34
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Anna-Mari Rosenlöf
Marjo Harju
Vastuuopettaja
Anna-Mari Rosenlöf
Ryhmät
YKUHSK25
Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
YKUHKK25
Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Opintojakso
KU00CY33
Toteutukselle KU00CY33-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena. Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.

Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.

Opintojakson teemoja ovat mm.
- kulttuurihyvinvointitoiminnan etiikka, arvopohja ja laatu
- kulttuurihyvinvointitoiminnan ja -palveluiden suunnittelu ja arviointi
- asiantuntijaviestintä sekä argumentointi
- kulttuurihyvinvointi osana yhteiskuntaa: rakenteet ja politiikat
- kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu sekä kestävä kehitys.

Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.

Opintojakso alkaa elokuussa 2025 ja toteutetaan Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-tutkinnon lähipäivien aikana. Kontaktiopetus lähipäivissä:

pe 22.8. klo 9.00-12.00
to 18.9. klo 13-16.15
to 9.10 klo 14.15.-16.15
pe 10.10. klo 9.00-12.00
pe 14.11. klo 9.00-12.00
pe 12.12. klo 9.00–12.00

Kurssin sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen ja tapahtumien mukaan.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- soveltaa ja kehittää kulttuurihyvinvoinnin lähestymis- ja työtapoja erilaisten toimijoiden parissa oman ammattiosaamisensa mukaisesti

- hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista tuottaessaan kulttuurihyvinvointiin liittyviä sisältöjä sekä kehittäessään kulttuurihyvinvointia mahdollistavia ja edistäviä toimintatapoja ja rakenteita

- suunnitella ja yhteiskehittää asiakaslähtöisesti kulttuurihyvinvointipalveluja osana moniammatillista tiimiä

- arvioida kulttuurihyvinvointitoiminnan vaikutuksia ja merkityksiä

- tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvoinnin arvopohjaa sekä kulttuurihyvinvointia osana kestävää kehitystä ja yhteiskuntaa

- reflektoida ja sanoittaa omaa osaamistaan kulttuurihyvinvoinnin ammattikentällä ja rakenteissa.

Sisältö

- kulttuurihyvinvointipalveluiden sekä -toiminnan suunnittelu ja arviointi
- kulttuurihyvinvointialan rahoitus ja kestävä kehitys
- eettiset periaatteet kulttuurihyvinvointialalla
- kulttuurihyvinvoinnin rakenteet ja politiikat
- viestintä kulttuurihyvinvointialalla

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kupittaan kampuksella. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.

Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelu tapahtuu teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Kestävä kehitys on yksi opintojaksolla käsiteltävistä teemoista ja myös monet muut kurssin teemat kytkeytyvät kestävään kehitykseen eri ulottuvuuksiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväkstty: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija osoittaa oppimis- ja ennakkotehtävissään opintojakson sisältöjen hallintaa ja soveltamista. Mikäli tekoälyä on käytetty opintojakson tehtävien suorittamisessa, opiskelija on ilmoittanut tehtävissä selkeästi, miten, miksi ja missä tekoälyä on hyödynnetty ja mitä ohjelmia tai sovelluksia on käytetty. Tekoälyä on käytetty tarkoituksenmukaisesti oppimisen tukena, ei suoraan valmiiden vastausten tuottamisessa.

Hylätty: Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä ja/tai osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Tehtävissä käytetty kieli ei ole ymmärrettävää. Tehtävät on tehty tekoälyä hyödyntäen siten, että sen käytöstä ei ole ilmoitettu tai tehtävät on tehty suurimmaksi osaksi tekoälyä hyödyntäen ja oma pohdinta puuttuu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso suoritetaan tekemällä ohjeiden mukaan hyväksytysti opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät sekä osallistumalla aktiivisesti lähipäivien opetukseen. Tehtävissä arvioidaan tehtävän suorittamista ohjeiden mukaisesti, lähdemateriaalin soveltamista ja käyttöä, moniammatillisen yhteistyön sujuvuutta sekä oman pohdinnan ilmenemistä ja ymmärrettävää, selkeää kieliasua. Mikäli opiskelija käyttää opintojakson suorittamisessa tekoälyä, opiskelijan tulee ilmoittaa, miksi, miten ja missä tehtävissä sitä on hyödynnetty. Arviointi kohdistuu sekä tehtäviin että aktiiviseen osallistumiseen.

Lisätiedot

Kurssin ITSlearning-alusta. Anna-Mari Rosenlöf, anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi

Siirry alkuun