Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CR85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.06.2025 - 20.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
21.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Anna-Mari Rosenlöf
Anna Jussilainen
Marjo Harju
Vastuuopettaja
Marjo Harju
Ryhmät
YKUHSK25
Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Opintojakso
TH00CR85
Toteutukselle TH00CR85-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti itselle uudelle asiakasryhmälle tai uuteen toimintaympäristöön. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.

Lähiopetus kampuksella:

pe 22.8.2025 klo 13-16
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys

***

to 18.9.2025 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet

***
pe 10.10.2025 klo 13-16
Teema: Työikäiset

***
to 13.11.2025 klo 14.30-16
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***

pe 14.11.2025 klo 13-16
Päätöskerta

Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- suunnitella, johtaa ja arvioida kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekteja yhteiskehittämiseen, hyviin käytänteisiin, omaan ammattiosaamisensa ja tutkimustietoon perustuen
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä apuna osallistujien tarpeiden selvittämisessä ja palveluihin ohjaamisessa erityisesti mielen hyvinvointia tukien
- reflektoida omaa teoreettista, kehittäjä-, prosessi- ja ohjausosaamistaan ydinosaamiseensa perustuen
- perustella, arvioida ja jäsentää kulttuurihyvinvoinnin merkitystä, paikkaa ja prosesseja osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä

Sisältö

Kehittämisprojektin suunnittelu ja/tai toteuttaminen soveltavasti työelämäympäristössä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista voi olla englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3. Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana suunnitellaan itselle uudelle asiakasryhmälle tai uuteen toimintaympäristöön kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan tehtävänannon mukaisesti yksilötyönä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtävään. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Hylätty (0)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
- Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
- Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.
- Suunnitelma on tehty enimmäkseen tekoälyä käyttäen tai käyttöä ei ole perusteltu tai käytöstä ei ole kerrottu lähdemerkinnöissä asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään vain satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat vain osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus, itsenäinen tiedonhankinta) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään hyvin kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa monipuolisesti menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johtopäätökset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään laaja-alaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa kiitettävästi menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.

Lisätiedot

Kurssin opettajat: Anna Jussilainen: anna.jussilainen@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi.

Siirry alkuun