Virtuaalitodellisuuden ja metaversen perusteet kulttuurialan tekijöille (10 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CN08-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.10.2024 - 10.11.2024
Ajoitus
14.11.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Kulttuuri- ja taidealan ammattilaisten osaajakoulutus
Opettaja
- Timo Närä
Vastuuopettaja
Timo Närä
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 25. Avoin AMK: 25.)
Ryhmät
-
OSKUTOVAK24Kulttuuri- ja taidealan ammattilaisten osaajakoulutus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa metaversen keskeiset käsitteet ja ohjelmistot, metaversen toimintatavat sekä sen taiteelliset käyttötavat ja mahdollisuudet
- tiedostaa ja osaa tarkastella taiteen ja tekoälyn välistä suhdetta sekä teorian että
esimerkkien näkökulmasta
- Lisätyn todellisuuden (AR) käsitteet ja siihen liittyvän perusteknologian
- tunnistaa AR:n taiteen sovellukset, kuvapohjaiset webAR-toteutukset sekä erilaiset AR-tyylit ja perusteet sen luomiseen sekä lisätyn todellisuuden taiteelliset mahdollisuudet
- ideoida ja toteuttaa oman, pienimuotoisen interaktiivisen AR-toteutuksen ZapWorks Designerilla
- ymmärtää virtuaalitodellisuuden (VR) perusteet, perusohjelmistot ja -laitteet sekä tiedostaa VR- taiteen mahdollisuudet
Sisältö
Oppimismenetelmät
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. Zoom on ilmainen videosovellus, jonka voi ladata tietokoneelle. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ilmoittautujille ennen koulutuksen alkua. Tutustumiskäynti Turku Game Labiin 17.12.2024 osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty
Koulutuksen sisältö ja ajankohdat:
1. tAIde3.0 -seminaari TO 14.11.2024 klo 8.30 - 12.00
8:30-9:00 Aamukahvit & rekisteröityminen
9:00-9:05 Alkusanat
9:05-9:45 Keynote 1. Mika Luimula
9:45-10:15 Keynote 2.Jukka Hautamäki
10:15-10:45 Keynote 3. Teemu Mäki
10:45-11:00 Tauko
11:00 – 11:45 Paneelikeskustelu, pj. Ville Laaksonen
11:45-12:00 Loppusanat
Seminaarissa käsitellään taiteen tekemisen, kokemisen ja tuottamisen muutoksia ja prosesseja metaversen ja AI:n näkökulmasta. Paneelin osallistujat:
- Jukka Hautamäki on mediataiteilija (MfA), joka työskentelee tekoälyn, objektiivipohjaisen median, äänen ja elektroniikan parissa.
- Kuvataiteilija, valokuvaaja ja Kuvaston pj Sade Kahran valokuvat kyseenalaistavat tapahtumien sur-todellisuuden ja pyrkivät havaitsemaan ihmisen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia.
- Taiteilija ja Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki, joka on tutkinut tekoälyä myös taiteen filosofisesta ja tekijänoikeudellisesta näkökulmasta
- Jenni Pasanen, AI-taiteilija, jonka töissä on tunnusomaista digitaalisen maalauksen, perinteisten tekniikoiden ja tekoälyn innovatiivinen fuusio.
Seminaarin jälkeen on myös mahdollisuus osallistua Taiteen talon toteuttamaan Tekoäly taiteessa- käsittelevään workshoppiin.
Huomaathan, että tAIde3.0-seminaariin on erillinen ilmoittautuminen , vaikka olisitkin jo ilmoittautunut varsinaiselle Virtuaalitodelisuuden ja metaversen perusteet-opintojaksolle.Ilmoittaudu tAIde 3.0 -seminaariin kopioimalla alla oleva osoite selaimeen: https://link.webropolsurveys.com/EP/B4855B7F824C1B4A
Osallistuminen seminaariin on mahdollista paikan päällä osoitteessa Taiteen talo, Nunnankatu 4, 20700 Turku TAI etätoteutuksena. Linkki etätoteutusalustalle lähetetään opiskelijoille hyvissä ajoin ennen seminaarin ajankohtaa sähköpostitse.
Seminaarin toteuttaa Turun AMK:n Taideakatemian Kulttuuri- ja taidealan osaamistarpeisiin vastaaminen-hanke yhteistyössä Taiteen talon Digitaalinen taiteen talo -hankkeen kanssa.
2. Kirjallisuus & tekoäly, kirjailija ja tutkija Virpi Hämeen-Anttila, KE 20.11. klo 13 - 16
• Tekoäly ja kirjallisuus
• Tekijänoikeus ja lainsäädäntö
• Työkalu muiden joukossa?
3. Taide lohkoketjussa, Anna Puhakka, Kansallisgalleria, KE 27.11. klo 13 - 16
• NFT ja lohkoketju
• ALUSTA
• Combine24
4. Metaverse, Matti Gröhn, Turku AMK, KE 4.12. klo 13 - 16
• Johdatus Metaverseen
• Taiteelliset mahdollisuudet teknologioissa
• Ohjelmistot ja käyttö
5. Lisätty Todellisuus (AR) Frans Tihveräinen, Fly AR, KE 11.12. klo 13 - 16
• AR:n käsite ja teknologia
• AR taiteen sovellukset ja luominen
• Ohjelmistot ja käyttö
6. Turku AMK:n Game Labiin tutustuminen osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku Ma 17.12.2024 klo 14-15.30
• Generatiivinen AI
• Laajemmin tekoälyn hyödyntäminen, AR-softakirjasto
Turku Game Lab on Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen työympäristö, joka tarjoaa pelikoulutuksen ja -kehityksen palveluita. Pelilaboratorio toimii monitieteisenä kenttänä, jossa niin tekniikan kuin taiteen alan opiskelijat voivat tavata ja kehittää pelejä yhdessä. Opiskelijoilla on käytössään uusin teknologia, ohjelmistot ja koulutusmateriaalit pelikehityksen asiantuntijoiden valvonnassa.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. Zoom on ilmainen videosovellus, jonka voi ladata tietokoneelle. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ilmoittautujille ennen koulutuksen alkua.
Opintojakso alkaa tAIde3.0 -seminaarilla 14.11. klo 8.30-12. Osallistuminen paikan päällä tai etäyhteydellä. ILMOITTAUDU SEMINAARIIN ERIKSEEN TÄSTÄ: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/d76d81ed-e5a5-4e1a-97ff-8d508923059d?displayId=Fin3215980
Turku Game Labiin 17.12.2024 osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. Zoom on ilmainen videosovellus, jonka voi ladata tietokoneelle. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ilmoittautujille ennen koulutuksen alkua. Tutustumiskäynti Turku Game Labiin 17.12.2024 osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Koulutuksen sisältö ja ajankohdat:
1. tAIde3.0 -seminaari TO 14.11.2024 klo 8.30 - 12.00
8:30-9:00 Aamukahvit & rekisteröityminen
9:00-9:05 Alkusanat
9:05-9:45 Keynote 1. Mika Luimula
9:45-10:15 Keynote 2.Jukka Hautamäki
10:15-10:45 Keynote 3. Teemu Mäki
10:45-11:00 Tauko
11:00 – 11:45 Paneelikeskustelu, pj. Ville Laaksonen
11:45-12:00 Loppusanat
Seminaarissa käsitellään taiteen tekemisen, kokemisen ja tuottamisen muutoksia ja prosesseja metaversen ja AI:n näkökulmasta. Paneelin osallistujat:
- Jukka Hautamäki on mediataiteilija (MfA), joka työskentelee tekoälyn, objektiivipohjaisen median, äänen ja elektroniikan parissa.
- Kuvataiteilija, valokuvaaja ja Kuvaston pj Sade Kahran valokuvat kyseenalaistavat tapahtumien sur-todellisuuden ja pyrkivät havaitsemaan ihmisen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia.
- Taiteilija ja Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki, joka on tutkinut tekoälyä myös taiteen filosofisesta ja tekijänoikeudellisesta näkökulmasta
- Jenni Pasanen, AI-taiteilija, jonka töissä on tunnusomaista digitaalisen maalauksen, perinteisten tekniikoiden ja tekoälyn innovatiivinen fuusio.
Seminaarin jälkeen on myös mahdollisuus osallistua Taiteen talon toteuttamaan Tekoäly taiteessa- käsittelevään workshoppiin.
tAIde3.0-seminaariin opintojakson opiskelijat ilmoittautuvat seminaariin erillisellä ilmoittautumislomakkeella. ILMOITTAUDU SEMINAARIIN ERIKSEEN TÄSTÄ: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/d76d81ed-e5a5-4e1a-97ff-8d508923059d?displayId=Fin3215980
Osallistuminen seminaariin on mahdollista paikan päällä osoitteessa Taiteen talo, Nunnankatu 4, 20700 Turku TAI live-striimin kautta. Striimilinkki lähetetään opiskelijoille hyvissä ajoin ennen seminaarin ajankohtaa sähköpostitse.
Seminaarin toteuttaa Turun AMK:n Taideakatemian Kulttuuri- ja taidealan osaamistarpeisiin vastaaminen-hanke yhteistyössä Taiteen talon Digitaalinen taiteen talo -hankkeen kanssa.
2. Kirjallisuus & tekoäly, kirjailija ja tutkija Virpi Hämeen-Anttila, KE 20.11. klo 13 - 16
• Tekoäly ja kirjallisuus
• Tekijänoikeus ja lainsäädäntö
• Työkalu muiden joukossa?
3. Taide lohkoketjussa, Anna Puhakka, Kansallisgalleria, KE 27.11. klo 13 - 16
• NFT ja lohkoketju
• ALUSTA
• Combine24
4. Metaverse, Matti Gröhn, Turku AMK, KE 4.12. klo 13 - 16
• Johdatus Metaverseen
• Taiteelliset mahdollisuudet teknologioissa
• Ohjelmistot ja käyttö
5. Lisätty Todellisuus (AR) Frans Tihveräinen, Fly AR, KE 11.12. klo 13 - 16
• AR:n käsite ja teknologia
• AR taiteen sovellukset ja luominen
• Ohjelmistot ja käyttö
6. Turku AMK:n Game Labiin tutustuminen osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku Ma 17.12.2024 klo 14-15.30
• Generatiivinen AI
• Laajemmin tekoälyn hyödyntäminen, AR-softakirjasto
Turku Game Lab on Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen työympäristö, joka tarjoaa pelikoulutuksen ja -kehityksen palveluita. Pelilaboratorio toimii monitieteisenä kenttänä, jossa niin tekniikan kuin taiteen alan opiskelijat voivat tavata ja kehittää pelejä yhdessä. Opiskelijoilla on käytössään uusin teknologia, ohjelmistot ja koulutusmateriaalit pelikehityksen asiantuntijoiden valvonnassa.
Lisätiedot: elise.vanhanen@turkuamk.fi, timo.nara@turkuamk.fi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen (60%) sekä etänä toteuttavien koulutuksiin (6 etätapaamista) osallistuminen. Poissaolojen korvaamisesta esim. sairaustapauksen vuoksi sovittava erikseen koulutuksen vastuuopettaja Timo Närän kanssa.
Sisällön jaksotus
Oppimismenetelmät
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. Zoom on ilmainen videosovellus, jonka voi ladata tietokoneelle. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ilmoittautujille ennen koulutuksen alkua. Tutustumiskäynti Turku Game Labiin 17.12.2024 osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty
Koulutuksen sisältö ja ajankohdat:
1. tAIde3.0 -seminaari TO 14.11.2024 klo 8.30 - 12.00
8:30-9:00 Aamukahvit & rekisteröityminen
9:00-9:05 Alkusanat
9:05-9:45 Keynote 1. Mika Luimula
9:45-10:15 Keynote 2.Jukka Hautamäki
10:15-10:45 Keynote 3. Teemu Mäki
10:45-11:00 Tauko
11:00 – 11:45 Paneelikeskustelu, pj. Ville Laaksonen
11:45-12:00 Loppusanat
Seminaarissa käsitellään taiteen tekemisen, kokemisen ja tuottamisen muutoksia ja prosesseja metaversen ja AI:n näkökulmasta. Paneelin osallistujat:
- Jukka Hautamäki on mediataiteilija (MfA), joka työskentelee tekoälyn, objektiivipohjaisen median, äänen ja elektroniikan parissa.
- Kuvataiteilija, valokuvaaja ja Kuvaston pj Sade Kahran valokuvat kyseenalaistavat tapahtumien sur-todellisuuden ja pyrkivät havaitsemaan ihmisen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia.
- Taiteilija ja Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki, joka on tutkinut tekoälyä myös taiteen filosofisesta ja tekijänoikeudellisesta näkökulmasta
- Jenni Pasanen, AI-taiteilija, jonka töissä on tunnusomaista digitaalisen maalauksen, perinteisten tekniikoiden ja tekoälyn innovatiivinen fuusio.
Seminaarin jälkeen on myös mahdollisuus osallistua Taiteen talon toteuttamaan Tekoäly taiteessa- käsittelevään workshoppiin.
tAIde3.0-seminaariin opintojakson opiskelijat ilmoittautuvat seminaariin erillisellä ilmoittautumislomakkeella. ILMOITTAUDU SEMINAARIIN ERIKSEEN TÄSTÄ: https://link.webropolsurveys.com/EventParticipation/EventPublic/d76d81ed-e5a5-4e1a-97ff-8d508923059d?displayId=Fin3215980 Osallistuminen seminaariin on mahdollista paikan päällä osoitteessa Taiteen talo, Nunnankatu 4, 20700 Turku TAI etätoteutuksena live-striimin välityksellä. Striimilinkki lähetetään opiskelijoille hyvissä ajoin ennen seminaarin ajankohtaa sähköpostitse.
Seminaarin toteuttaa Turun AMK:n Taideakatemian Kulttuuri- ja taidealan osaamistarpeisiin vastaaminen-hanke yhteistyössä Taiteen talon Digitaalinen taiteen talo -hankkeen kanssa.
2. Kirjallisuus & tekoäly, kirjailija ja tutkija Virpi Hämeen-Anttila, KE 20.11. klo 13 - 16
• Tekoäly ja kirjallisuus
• Tekijänoikeus ja lainsäädäntö
• Työkalu muiden joukossa?
3. Taide lohkoketjussa, Anna Puhakka, Kansallisgalleria, KE 27.11. klo 13 - 16
• NFT ja lohkoketju
• ALUSTA
• Combine24
4. Metaverse, Matti Gröhn, Turku AMK, KE 4.12. klo 13 - 16
• Johdatus Metaverseen
• Taiteelliset mahdollisuudet teknologioissa
• Ohjelmistot ja käyttö
5. Lisätty Todellisuus (AR) Frans Tihveräinen, Fly AR, KE 11.12. klo 13 - 16
• AR:n käsite ja teknologia
• AR taiteen sovellukset ja luominen
• Ohjelmistot ja käyttö
6. Turku AMK:n Game Labiin tutustuminen osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku Ma 17.12.2024 klo 14-15.30
• Generatiivinen AI
• Laajemmin tekoälyn hyödyntäminen, AR-softakirjasto
Turku Game Lab on Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen työympäristö, joka tarjoaa pelikoulutuksen ja -kehityksen palveluita. Pelilaboratorio toimii monitieteisenä kenttänä, jossa niin tekniikan kuin taiteen alan opiskelijat voivat tavata ja kehittää pelejä yhdessä. Opiskelijoilla on käytössään uusin teknologia, ohjelmistot ja koulutusmateriaalit pelikehityksen asiantuntijoiden valvonnassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävien ja etänä toteutettavaan opetukseen osallistuminen.