Strateginen ajattelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP50-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
-
YTEJOTS24Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää, mikä on strategia ja osaa suunnitella sellaisen omalle organisaatiolleen
-ymmärtää, mitä on strateginen ajattelu, missä sellaista tarvitaan ja on kehittänyt omia strategisen ajattelun taitojaan
-osaa johtaa strategisen suunnittelun prosesseja eri organisaatiotasoilla
-pystyy valitsemaan sopivan strategisen suunnittelun työkalun eri tarkoituksiin ja käyttää niitä soveltuvalla tavalla
-tunnistaa merkittävimmät esteet strategian käyttöönotossa ja osaa luoda suunnitelman, jolla esteet voitetaan ja johtaa viisaasti ja tehokkaasti valittua strategiaa
Sisältö
-Mitä on strateginen johtaminen
-Mitä on strateginen ajattelu
-Strategisen johtamisen prosessit ja suunnittelun työkalut
-Kuinka valita viisaasti menestyksellinen strategia
-Kuinka viisaasti ja tehokkaasti viedä käytäntöön valittu strategia
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Muu materiaali, joka on ITSLEARNINGISSA tai mainittu ITSLEARNINGIN toteutussuunnitelmassa pääasiassa englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNINGIIN annetussa aikataulussa niille ITSLEARNINGISSA varattuihin "palautuslaatikoihin". Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan ryhmäoppimistehtäviä (2-3 kpl) 4-6 satunnaisesti valittujen opiskelijoiden ryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetus/innopeda.
Opintojaksolla keskitytään strategiseen kestävyyteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSA kuvattavat oppimistehtävät ja STQ-testi.
Sisällön jaksotus
Opintojaksot Strateginen Ajattelu ja Johtaminen/Strategic Thinking and Management TOTEUTETAAN SUOMENKIELISENÄ ensisijassa YTEJOS24/YTEJOTS24 opiskelijoille, mutta mukaan otetaan myös enintään 5 avoimen yliopiston opiskelijaa ja muita Turun ammattikorkeakoulun johtamispainotteisten YAMK-tutkintojen opiskelijoita, esim. YLIKESin, opiskelijoita sen mukaan kuin he ilmoittautuvat opintojaksolle ja sille sopii. Maksimiopiskelijamäärä on 35 opiskelijaa.
Opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -järjestelmään siellä ilmoitetussa aikataulussa.
Lähiopetuspäivät:
1. Päivä: Torstai 6.2.2025, klo 9 – 16.00, Turun ammattikorkeakoulu, Luokka: ???
2. Päivä: Torstai 24.4.2025, klo 9 – 16.00 Turun ammattikorkeakoulu, Luokka: ???
OPINTOJAKSON TAVOITTEET, SISÄLTÖ JA RAKENNE:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Opintojakso avataan ITSLEARNINGISSA 1-2 viikkoa ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää. Kaikki kotitehtävät ja kurssimateriaalit löytyvät ITSLEARNINGISTÄ silloin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti: keijo.varis@turkuamk.fi
MAX 5 avoimen yliopiston opiskelupaikkaa tällä opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. Arvosanojen pisteytystaulukko on kuvattu ITSLEARNINGISSÄ ja käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut oppimistehtäviä annetussa määräajassa, ja/tai niiden sisältö ei vastaa oppimistehtävän kuvausta, tai ole muuten hyväksyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan välttävällä tai tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan melko hyvällä ja hyvällä tasolla ja oppimistehtävissä on käsitelty pyydettyjä käytännön esimerkkejä kohtuullisella tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävien vastaukset vastaavat toimeksiantoa ja osoittavat, että opintojakson perussisältö hallitaan erinomaisella tasolla ja oppimistehtävissä on käsitelty pyydettyjä käytännön esimerkkejä monipuolisesti ja syvällisellä tasolla.