Toiminnalliset ja luovat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 25.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
- Opintojakso
- TH00CA53
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ma 08.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ma 15.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ma 22.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ma 29.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ke 05.11.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Uusintatentti |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ke 03.12.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
2. Uusintatentti |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin klo 15-18, viikot 35-44
Kurssin opetuskieli on suomi, mutta opintojakson tehtäviä ja tentin voi suorittaa myös englannin kielellä.
Opetus toteutuu pääosin lähityöskentelynä. Läsnäolo välttämätön. Oppimisalustana on Itselearning, jossa näkyvät opetusmateriaalit ja tehtävät. Tavataan joka kerran aluksi luokassa XXXX
ma 1.9 klo 15-18 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään, toiminnallisuuden perusta (Ristseppä)
********************************************************************************************
ma 8.9 klo 15-18 Luovuuden teoriaa, taidelähtöiset menetelmät hyvinvoinnin edistäjänä, sekä näihin perustuvia toiminnallisia harjoitteita (KP)
********************************************************************************************
15.9 klo 15-18 Teoriaa kuvallisesta ilmaisusta ja toiminnallisuudesta
ja kaunokirjallisuustehtävän purku, valokuvatehtävän purku (Ristseppä)
********************************************************************************************
22.9 15-18
Toiminnallisten ryhmäohjaustehtävien purku, positiivisen psykologian työtapoja (KP)
_______________________________________
29.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio / (HR)
___________________________________
5.11. klo 15 -17 Uusintatentti
(KP)
3.12. klo 15 - 17 Toinen uusintatentti (etätentti) ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää (KP).
Muutokset mahdollisia.
Tavoitteet
• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
TAI
Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience Kappaleet 1-7
Muuta oppimateriaalia:
Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
29.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio (HR)
5.11. klo 15 -17 Uusintatentti (KP)
3.12. klo 15 - 17 Toinen uusintatentti (KP)
Uusintatentteihin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Hylätty (0)
Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä