Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ja luovat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 25.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Ryhmät
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
PSOSTS24
Sosionomi (AMK), Turku, S24
Opintojakso
TH00CA53

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 08.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 15.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 22.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 29.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Lähiopetus, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ke 05.11.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Uusintatentti
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ke 03.12.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
2. Uusintatentti
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus maanantaisin klo 15-18, viikot 35-44
Kurssin opetuskieli on suomi, mutta opintojakson tehtäviä ja tentin voi suorittaa myös englannin kielellä.
Opetus toteutuu pääosin lähityöskentelynä. Läsnäolo välttämätön. Oppimisalustana on Itselearning, jossa näkyvät opetusmateriaalit ja tehtävät. Tavataan joka kerran aluksi luokassa XXXX

ma 1.9 klo 15-18 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään, toiminnallisuuden perusta (Ristseppä)

********************************************************************************************
ma 8.9 klo 15-18 Luovuuden teoriaa, taidelähtöiset menetelmät hyvinvoinnin edistäjänä, sekä näihin perustuvia toiminnallisia harjoitteita (KP)
********************************************************************************************
15.9 klo 15-18 Teoriaa kuvallisesta ilmaisusta ja toiminnallisuudesta
ja kaunokirjallisuustehtävän purku, valokuvatehtävän purku (Ristseppä)
********************************************************************************************
22.9 15-18
Toiminnallisten ryhmäohjaustehtävien purku, positiivisen psykologian työtapoja (KP)
_______________________________________

29.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio / (HR)

___________________________________
5.11. klo 15 -17 Uusintatentti
(KP)

3.12. klo 15 - 17 Toinen uusintatentti (etätentti) ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää (KP).

Muutokset mahdollisia.

Tavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
TAI
Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience Kappaleet 1-7

Muuta oppimateriaalia:

Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

29.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio (HR)
5.11. klo 15 -17 Uusintatentti (KP)
3.12. klo 15 - 17 Toinen uusintatentti (KP)

Uusintatentteihin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Hylätty (0)

Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Siirry alkuun