Kriisi- ja traumatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA61-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
Tavoitteet
• tunnistat kriisissä olevan ihmisen ja hänen avuntarpeensa
• osaat lyhyiden kriisi-interventioiden toimintamallien perusteet
• osaat toimia tukea antavasti vakavasti traumatisoituneen ihmisen kanssa moniammatillisessa työskentelyssä
Sisältö
• lyhyet kriisi-interventiot ja miten niiden toteuttaminen
• vakavasti traumatisoituneen auttamisprosessi
• posttraumaattisen stressireaktion oireet ja oireyhtymästä kärsivän ihmisen auttaminen
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin klo 15.15 -18 välillä, viikot 35-44
25.8. Ennakkotentin materiaalit ITSissä
1.9. Aloitus Kampuksella / LN
8.9. Opetus Kampuksella / NK
15.9. Pienryhmätyöskentelyä / opiskelijat varaavat itse tilat
22.9. Pienryhmätyöskentelyä / opiskelijat varaavat itse tilat
29.9. Opetus Kampuksella / NK
6.10. Pienryhmätyöskentelyä / opiskelijat varaavat itse tilat
13.10. Opetus Kampuksella (kokemusasiantuntijoiden puheenvuorot) (LN)
20.10. Opetus Kampuksella (esitykset) (NK)
27.10. Opetus kampuksella (esitykset) + purku (LN/NK)
Muutokset mahdollisia opintojakson alkuun asti!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on numeerisesti arvioitava ryhmätyö, jonka arvosana muodostuu vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella.
Lisäksi edellytetään että opiskelija on ITSissä olevien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti suorittanut hyväksytysti ennakkotentin ja kirjallisuustehtävän sekä muut vaadittavat tehtävät ja osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn vaaditulla tavalla.
Hylätty (0)
Hylätyssä suorituksessa arviointikriteerit eivät täyty, vaan työ on selkeästi puuttellinen tai keskeneräinen.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin että suoritus yltää arviointikriteereihin niukasti.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin, että suoritus yltää arviointikriteereihin kaikilta osin vähintään kohtalaisesti tai hyvin.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät kaikilta osin ja suoritus on kokonaisuudessaan kiitettävä, monipuolinen ja sisältää mahdollisesti erityisiä ansioita.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio