Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BU12-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.11.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.01.2025 - 28.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
- Opettajat
- Ulla Seppälä-Kaven
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- MS00BU12
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
ONLINE-kurssi - suoritus valinnan mukaan joko suomeksi tai englanniksi
Ennakkotehtävä lähetetään ja oppimisalusta avataan 1 viikko ennen ensimmäistä verkkotapaamista, joka on 3.2.2025 klo 16.00-17.30 - suomeksi
Erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien käyttö kerättäessä luotettavaa tutkimusaineistoa tutkimustehtäviä varten: esimerkiksi haastattelut, kyselyt, havainnoinnit
Analyysin tekeminen laadullisesta tutkimusaineistosta siten, että raportti / raportit vastaa / vastaavat luotettavasti tutkimuskysymyksiin.
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelija pystyy
- erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen keräämään tutkimustehtävän kannalta luotettavaa tietoa
-suunnittelemaan ja tekemään laadullista tutkimusta sekä raportteja, jotka luotettavasti vastaavat tutkimusongelmia
Sisältö
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Laadullisen tutkimuksen raportointi
Oppimateriaalit
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.
KvaliMOTV
https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html
Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. 2009. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro Oy.
https://metodix.fi/2014/05/19/seitamaa-hakkarainen-kvalitatiivinen-sisallon-analyysi/
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Klenke, K., Martin, S. and Wallace, J.R. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership: Second Edition. Bingley: Emerald.
Auerbach, C. & Silverstein, L.B. 2003. Qualitative Data : An Introduction to Coding and Analysis. New York: New York Univesity Press. ProQuest Ebook Central.
Dey, I. 2005. Qualitative Data Analysis: a user-friendly guide for social scientists.
London: Taylor & Francis.
Stickdorn, M., Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. USA: O’Reilly Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
https://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu ja -tapaamiset
Yksilö- ja ryhmätyö
Kansainvälisyys
Opettajan arviointi
Itse- ja vertaisarviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimus- ja analyysimenetelmiin tutustuminen sekä testaus käytännön harjoitusten myötä
1. Palvelumuotoilutehtävä: palvelumuotoilussa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen ja testaus
2. Sisällönanalyysitehtävä: erilaisiin menetelmiin, kuten koodaukseen tutustuminen ja testaus
3. 2 x vertaisarvioinnit
4. Itsearviointi
Aikataulu:
2.2.25 DL Ennakkotehtävä / Pre-assignment
3.2.25 Aloitus ja Pamu-tehtävän esittely: klo 16.00-17.30
10.2.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00
23.2.25 DL Palvelumuotoilutehtävä
2.3.25 DL Opponointi-tehtävä
3.3.25 Pamu-tehtävän esittelyt ja sisällöntehtävän selitys: 16.00-17.30:
17.3.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00:
30.3.25 DL Sisällönanalyysi
6.4.25 DL Vertaisarviointi sisällönanalyysi
7.4.25 Sisällönanalyysitehtävän esittelyt ja suullinen palaute: 16.00-17.30
13.4.25 DL Itsearviointi
Esitietovaatimukset
Opintojakso syventää laadullisten tutkimusmenetelmien osaamista. Opintojakson Tutkimus- ja kehittämismenetelmät suorittamisesta on apua tämän opintojakson tietojen omaksumisesta.
Lisätiedot
Edeltävyysvaatimus: Joko aikaisemmin suoritettu tai samaan aikaan suoritettava YAMK-koulutusten tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso tai muu vastaava kurssi
Opintojaksolla on kiintiöt:
1. Turun AMK:n omat YAMK-opiskelijat: 20
2. Muiden ammattikorkeakoulujen YAMK-opiskelijat: 10
3. Avoimen AMK:n YAMK-opiskelijat: 5
yhteensä 35 opiskelijaa