Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BU12-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelija pystyy
- erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen keräämään tutkimustehtävän kannalta luotettavaa tietoa
-suunnittelemaan ja tekemään laadullista tutkimusta sekä raportteja, jotka luotettavasti vastaavat tutkimusongelmia
Sisältö
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Laadullisen tutkimuksen raportointi
Oppimateriaalit
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.
KvaliMOTV
https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html
Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. 2009. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro Oy.
https://metodix.fi/2014/05/19/seitamaa-hakkarainen-kvalitatiivinen-sisallon-analyysi/
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Klenke, K., Martin, S. and Wallace, J.R. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership: Second Edition. Bingley: Emerald.
Auerbach, C. & Silverstein, L.B. 2003. Qualitative Data : An Introduction to Coding and Analysis. New York: New York Univesity Press. ProQuest Ebook Central.
Dey, I. 2005. Qualitative Data Analysis: a user-friendly guide for social scientists.
London: Taylor & Francis.
Stickdorn, M., Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. USA: O’Reilly Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
https://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu ja -tapaamiset
Yksilö- ja ryhmätyö
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opettajan arviointi
Itse- ja vertaisarviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimus- ja analyysimenetelmiin tutustuminen sekä testaus käytännön harjoitusten myötä
1. Palvelumuotoilutehtävä: palvelumuotoilussa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen ja testaus
2. Sisällönanalyysitehtävä: erilaisiin menetelmiin, kuten koodaukseen tutustuminen ja testaus
3. 2 x vertaisarvioinnit
4. Itsearviointi
Aikataulu:
2.2.25 DL Ennakkotehtävä / Pre-assignment
3.2.25 Aloitus ja Pamu-tehtävän esittely: klo 16.00-17.30
10.2.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00
24.2.25 DL Palvelumuotoilutehtävä
3.3.25 DL Opponointi-tehtävä
3.3.25 Pamu-tehtävän esittelyt ja sisällöntehtävän selitys: 16.00-17.30:
17.3.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00:
31.3.25 DL Sisällönanalyysi
7.4.25 DL Vertaisarviointi sisällönanalyysi
7.4.25 Sisällönanalyysitehtävän esittelyt ja suullinen palaute: 16.00-17.30
28.4.25 DL Itsearviointi
Sisällön jaksotus
ONLINE-kurssi - suoritus valinnan mukaan joko suomeksi tai englanniksi
Ennakkotehtävä lähetetään ja oppimisalusta avataan 1 viikko ennen ensimmäistä verkkotapaamista, joka on 3.2.2025 klo 16.00-17.30 - suomeksi
Erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien käyttö kerättäessä luotettavaa tutkimusaineistoa tutkimustehtäviä varten: esimerkiksi haastattelut, kyselyt, havainnoinnit
Analyysin tekeminen laadullisesta tutkimusaineistosta siten, että raportti / raportit vastaa / vastaavat luotettavasti tutkimuskysymyksiin.
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysvaatimus: Joko aikaisemmin suoritettu tai samaan aikaan suoritettava YAMK-koulutusten tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso tai muu vastaava kurssi
Opintojaksolla on kiintiöt:
1. Turun AMK:n omat YAMK-opiskelijat: 20
2. Muiden ammattikorkeakoulujen YAMK-opiskelijat: 10
3. Avoimen AMK:n YAMK-opiskelijat: 5
yhteensä 35 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä: hyväksytty / hylätty
Palvelumuotoilutehtävä: 1-5
Sisällönanalyysitehtävä: 1-5
Vertaisarvioinnit: 1-5
Itsearviointi: hyväksytty
Hylätty (0)
Ei palautettuja tehtäviä tai tehty vaatimusten mukaan
Kurssin vähimmäistavoitteita ei ole saavutettu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kommunikointi ja reflektointi ovat hyväksyttävällä tasolla
Jonkin verran on hankttu teoriaa, jota on pystytty ohjeiden mukaisesti hyödyntämään
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kommunikaatio ja reflektointi ovat hyvällä tasolla
Osoitettu ymmärrystä teoriasta ja sen soveltamisesta - tehtävät on tehty vaatimusten mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen kommunikointi ja reflektio. Teorian soveltaminen käytäntöön on tehty onnistuneesti, tehtävät on tehty ohjeiden mukaan ja palautettu määräajassa.
Esitietovaatimukset
Opintojakso syventää laadullisten tutkimusmenetelmien osaamista. Opintojakson Tutkimus- ja kehittämismenetelmät suorittamisesta on apua tämän opintojakson tietojen omaksumisesta.