Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BU12-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 28.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • VAVY2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kurssin jälkeen opiskelija pystyy
- erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen keräämään tutkimustehtävän kannalta luotettavaa tietoa
-suunnittelemaan ja tekemään laadullista tutkimusta sekä raportteja, jotka luotettavasti vastaavat tutkimusongelmia

Sisältö

Laadulliset tutkimusmenetelmät
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Laadullisen tutkimuksen raportointi

Oppimateriaalit

Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.
KvaliMOTV
https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html
Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. 2009. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro Oy.
https://metodix.fi/2014/05/19/seitamaa-hakkarainen-kvalitatiivinen-sisallon-analyysi/

Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Klenke, K., Martin, S. and Wallace, J.R. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership: Second Edition. Bingley: Emerald.
Auerbach, C. & Silverstein, L.B. 2003. Qualitative Data : An Introduction to Coding and Analysis. New York: New York Univesity Press. ProQuest Ebook Central.
Dey, I. 2005. Qualitative Data Analysis: a user-friendly guide for social scientists.
London: Taylor & Francis.

Stickdorn, M., Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. USA: O’Reilly Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

https://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun

Opetusmenetelmät

Etäopiskelu ja -tapaamiset
Yksilö- ja ryhmätyö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opettajan arviointi
Itse- ja vertaisarviointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus- ja analyysimenetelmiin tutustuminen sekä testaus käytännön harjoitusten myötä
1. Palvelumuotoilutehtävä: palvelumuotoilussa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen ja testaus
2. Sisällönanalyysitehtävä: erilaisiin menetelmiin, kuten koodaukseen tutustuminen ja testaus
3. 2 x vertaisarvioinnit
4. Itsearviointi
Aikataulu:
2.2.25 DL Ennakkotehtävä / Pre-assignment
3.2.25 Aloitus ja Pamu-tehtävän esittely: klo 16.00-17.30
10.2.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00
24.2.25 DL Palvelumuotoilutehtävä
3.3.25 DL Opponointi-tehtävä
3.3.25 Pamu-tehtävän esittelyt ja sisällöntehtävän selitys: 16.00-17.30:
17.3.25 Välikatselmus valituista menetelmistä: 16.00-17.00:
31.3.25 DL Sisällönanalyysi
7.4.25 DL Vertaisarviointi sisällönanalyysi
7.4.25 Sisällönanalyysitehtävän esittelyt ja suullinen palaute: 16.00-17.30
28.4.25 DL Itsearviointi

Sisällön jaksotus

ONLINE-kurssi - suoritus valinnan mukaan joko suomeksi tai englanniksi

Ennakkotehtävä lähetetään ja oppimisalusta avataan 1 viikko ennen ensimmäistä verkkotapaamista, joka on 3.2.2025 klo 16.00-17.30 - suomeksi

Erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien käyttö kerättäessä luotettavaa tutkimusaineistoa tutkimustehtäviä varten: esimerkiksi haastattelut, kyselyt, havainnoinnit
Analyysin tekeminen laadullisesta tutkimusaineistosta siten, että raportti / raportit vastaa / vastaavat luotettavasti tutkimuskysymyksiin.
Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysvaatimus: Joko aikaisemmin suoritettu tai samaan aikaan suoritettava YAMK-koulutusten tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso tai muu vastaava kurssi

Opintojaksolla on kiintiöt:
1. Turun AMK:n omat YAMK-opiskelijat: 20
2. Muiden ammattikorkeakoulujen YAMK-opiskelijat: 10
3. Avoimen AMK:n YAMK-opiskelijat: 5
yhteensä 35 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä: hyväksytty / hylätty
Palvelumuotoilutehtävä: 1-5
Sisällönanalyysitehtävä: 1-5
Vertaisarvioinnit: 1-5
Itsearviointi: hyväksytty

Hylätty (0)

Ei palautettuja tehtäviä tai tehty vaatimusten mukaan
Kurssin vähimmäistavoitteita ei ole saavutettu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kommunikointi ja reflektointi ovat hyväksyttävällä tasolla
Jonkin verran on hankttu teoriaa, jota on pystytty ohjeiden mukaisesti hyödyntämään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kommunikaatio ja reflektointi ovat hyvällä tasolla
Osoitettu ymmärrystä teoriasta ja sen soveltamisesta - tehtävät on tehty vaatimusten mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen kommunikointi ja reflektio. Teorian soveltaminen käytäntöön on tehty onnistuneesti, tehtävät on tehty ohjeiden mukaan ja palautettu määräajassa.

Esitietovaatimukset

Opintojakso syventää laadullisten tutkimusmenetelmien osaamista. Opintojakson Tutkimus- ja kehittämismenetelmät suorittamisesta on apua tämän opintojakson tietojen omaksumisesta.