Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2025 - 04.11.2025

Ajoitus

04.11.2025 - 09.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti
• hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa
• ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
• tuet lapsen matemaattista ajattelua
• hallitset taidekasvatuksen perusteet

Sisältö

• lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
• pedagoginen dokumentointi
• erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto

Opetusmenetelmät

Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely

Opiskelija kokoaa sosiaalipedagogisen ”työkalupakin” eri oppimisen alueille. Työkalupakki sisältää:
-Vertaissuhteita ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa materiaalia: lauluja, laululeikkejä, loruja, liikunnallisia aktiviteettejä, tunnetaitoharjoituksia, toiminnallista matematiikkaa,
-Työkalupakkiin valmistellaan laulukortit, lorukortit, liikekortit ja tunnekortit (joissa näkyy hahmon koko keho)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisuustehtävän palautus 6.5.2025
Toimintatuokioiden palautus 30.4.2025
Reflektiotehtävän palautus 9.5.2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.

Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.

Lähiopetus ja oppimistehtävät 5 op.
- Kirjallisuustehtävä parityönä
- Toimintasuunitelma & ohjaus parityönä
- Varhaiskasvatuksen sosionomin sosiaalipedagoginen työkalupakki
- Oman ammatillisen kasvun reflektio

Tehtävät arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.

Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Noora Ahvenjärvi (Vastuuopettaja) ja Marika Kouki

Jakso toteutuu viikoilla 45–50. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

ti 4.11.2025 (NA, MK)
klo 8:15 -11:00 Opintojakson aloitus, tehtävät ja parijako. Toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka.
klo 12:30 - 15:00 Yhteinen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten. Tutustutaan ohjatusti pääkirjaston lastenosasto Saagaan sekä kirjaston valikoimastaan ja palveluihin päiväkodeille. Ota oma kirjastokortti mukaan!

ti 11.11.2025 (MK)
klo 8:15 – 11:00 Teemapäivä: musiikki, draama ja kieli, työpajatyöskentelyä
klo 12:00 – 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä

ti 18.11.2025 (NA)
klo 8:15 -11:00 Teemapäivä: matemaattiset valmiudet, tutkiminen ja liikkuminen, työpajatyöskentelyä
klo 12:00 – 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä

ti 25.11.2025 (NA, MK)
klo 8:15 - 14:00 Taidekasvatuksen perusteet, eri materiaaleihin ja tekniikoihin (maalaaminen, hiili ja lyijykynät, liidut + peitevärit, muovailu) tutustuminen (luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit)


ti 2.12.2025 (NA, MK)
klo 8:15 -10:00 Mediakasvatus, vierailu TOP-keskukseen
klo 10:00 - 11:00 Kirjallisuustehtävän purku kahdessa ryhmässä
klo 13:00 - 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä

ti 9.12.2025 (NA, MK)
klo 8:15 – 11:30 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat tuokiot kahdessa ryhmässä (vertaispalaute)
klo 12:30 – 14:00 Yksilöllisen reflektiopaperin kirjoittaminen, varhaiskasvatuksen opintojen arviointi ja ryhmäkollaasi, omien työkalupakkien esittely


Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.