Action-Based Working Methods in Early Childhood Education (5 cr)
Code: TH00CA85-3005
General information
- Enrollment
-
02.06.2025 - 04.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
04.11.2025 - 09.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA85
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Jakson opettajat: Noora Ahvenjärvi (Vastuuopettaja) ja Marika Kouki
Jakso toteutuu viikoilla 45–50. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
ti 4.11.2025 (NA, MK)
klo 8:15 -11:00 Opintojakson aloitus, tehtävät ja parijako. Toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka.
klo 12:30 - 15:00 Yhteinen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten. Tutustutaan ohjatusti pääkirjaston lastenosasto Saagaan sekä kirjaston valikoimastaan ja palveluihin päiväkodeille. Ota oma kirjastokortti mukaan!
ti 11.11.2025 (MK)
klo 8:15 – 11:00 Teemapäivä: musiikki, draama ja kieli, työpajatyöskentelyä
klo 12:00 – 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä
ti 18.11.2025 (NA)
klo 8:15 -11:00 Teemapäivä: matemaattiset valmiudet, tutkiminen ja liikkuminen, työpajatyöskentelyä
klo 12:00 – 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä
ti 25.11.2025 (NA, MK)
klo 8:15 - 14:00 Taidekasvatuksen perusteet, eri materiaaleihin ja tekniikoihin (maalaaminen, hiili ja lyijykynät, liidut + peitevärit, muovailu) tutustuminen (luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit)
ti 2.12.2025 (NA, MK)
klo 8:15 -10:00 Mediakasvatus, vierailu TOP-keskukseen
klo 10:00 - 11:00 Kirjallisuustehtävän purku kahdessa ryhmässä
klo 13:00 - 14:00 Omien ohjaussuunnitelmien tekemistä ja oman työkalupakin työstämistä
ti 9.12.2025 (NA, MK)
klo 8:15 – 11:30 Opiskelijoiden suunnittelemat ja ohjaamat tuokiot kahdessa ryhmässä (vertaispalaute)
klo 12:30 – 14:00 Yksilöllisen reflektiopaperin kirjoittaminen, varhaiskasvatuksen opintojen arviointi ja ryhmäkollaasi, omien työkalupakkien esittely
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset ovat mahdollisia.
Objective
• you know how to support children’s motor skills and physical activity comprehensively
• you know how to use music and musical elements in activities
• you understand the importance of fairy tales, rhymes and drama for children’s learning
• you are able to support children’s mathematical thinking
• you master the basics of art education
Content
• children’s literature, musical and linguistic working methods, art education, physical exercise and exploration, mathematical skills and environmental education, the use of media
• pedagogical documentation
• different pedagogical focuses in the implementation of early childhood education (e.g., physical exercise, music, nature)
Teaching methods
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Opiskelija kokoaa sosiaalipedagogisen ”työkalupakin” eri oppimisen alueille. Työkalupakki sisältää:
-Vertaissuhteita ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa materiaalia: lauluja, laululeikkejä, loruja, liikunnallisia aktiviteettejä, tunnetaitoharjoituksia, toiminnallista matematiikkaa,
-Työkalupakkiin valmistellaan laulukortit, lorukortit, liikekortit ja tunnekortit (joissa näkyy hahmon koko keho)
Exam schedules
Kirjallisuustehtävän palautus 6.5.2025
Toimintatuokioiden palautus 30.4.2025
Reflektiotehtävän palautus 9.5.2025
International connections
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Student workload
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Lähiopetus ja oppimistehtävät 5 op.
- Kirjallisuustehtävä parityönä
- Toimintasuunitelma & ohjaus parityönä
- Varhaiskasvatuksen sosionomin sosiaalipedagoginen työkalupakki
- Oman ammatillisen kasvun reflektio
Tehtävät arvioidaan asteikolla täydennettävä / hyväksytty.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa läsnäolovaatimusten mukaisesti ja/tai ei suorita tehtäviä hyväksytysti.
Oppimistehtävien hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osoittaa, että
- Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja (leikki, liikkuminen, taiteellinen ja kielellinen ilmaisu, tutkiminen)
- Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.