Jazztanssi IIb (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011351-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
- 09.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 14.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 15.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 21.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 23.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 28.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 29.01.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 04.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 05.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 06.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 11.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 12.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 13.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 25.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 27.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 04.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 06.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 11.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 13.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 18.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 20.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 25.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 01.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 03.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 08.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 10.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 15.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 17.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 22.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 24.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 29.04.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
- 08.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi IIb 2011351-3007, Jazztanssi IIIb 2011353-3007
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista, sekä opetuskokeiluista.
Opetusmenetelmät
Opetus on lähiopetusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Kansainavälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisenä opetuksena. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, opetuskokeiluita, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, henkilökohtaisesta työskentelystä, oppimistehtävistä, itsearvioinnista ja palautteesta.
Sisällön jaksotus
Ensimmäisenä ja toisena vuotena, perusvaiheen opinnoissa, yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, komposition, repertuaarin ja pienten opetuskokeiluiden kautta opettajan ohjauksessa.
Opintojakson teemoja ovat mm.
- jazztanssin lajikohtainen tanssitekniikka ja sanasto
- ammattimainen opiskelu ja vastuunottaminen omasta oppimisprosessista sekä kehittymisestä
- vastuunottaminen ryhmän työilmapiiristä, ryhmätyötaidot
- kehon linjaukset, erilaiset liikelaadut ja niiden selkeyttäminen
- liikkeiden loppuun saakka vieminen/kurotus
- tilan ja tasojen monipuolinen käyttäminen, lattiatekniikka osana jazztanssia
- selän ja keskustan käyttäminen apuna liikkeessä
- maadoittuminen, kehon painon ”heittäminen”, aksentit ja rytmit
- svingit, tiputukset ja bounce osana jazztanssia
- rento/kannatettu/sulava keho
- rytmitaju ja musikaalisuus
- tanssin ja musiikin yhteyden hyödyntäminen liikkeessä ja ilmaisussa
- oman tanssijuuden, ilmaisun ja heittäytymisen haastaminen, uskallus kokeilla uutta
- improvisaatio ja kompositio
- oman liikemateriaalin tuottaminen, kokonaisuuksien hahmottaminen
- tutustuminen jazztanssin historiaan oppimistehtävien ja opetuskokeilujen kautta yhteistyössä muusikon kanssa
- ammattikentän vaatimusten tiedostaminen ja oman ajattelun kehittäminen kohti ammattilaisuutta
Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.
Jazztanssin IIb -opintojakso toteutetaan toisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää