Siirry suoraan sisältöön

Metalli kuvanveiston materiaalina (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021147-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

25.02.2025 - 21.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa

Ryhmät

  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten metallikuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia metallikuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Työpajan aikana opiskelija tutustuu metallien ominaisuuksiin kuvanveiston materiaaleina. Painotusalueita ovat metallin työstämisen työvälineet ja työturvallisuus, metallivalujen teoria ja käytäntö sekä oman taiteellisen ilmaisun kehittäminen käsiteltyjen menetelmien ja materiaalien puitteissa.
Työpaja voidaan toteuttaa itsenäisenä kokonaisuutena tai sen sisältöä voidaan sitouttaa muihin kuvanveiston työpajoissa aloitettuihin projekteihin. Työpajatyöskentelyn luonteen mukaisesti opetuksessa tulee olla läsnä. Metallivalujen aikatauluista ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimateriaalit

An Animated Guide to the Bronze Age Technique of Lost-Wax Casting: https://hyperallergic.com/286780/an-animated-guide-to-the-bronze-age-technique-of-lost-wax-casting/

Sisällön jaksotus

Pronssivalutekniikka.
Pronssi, tunnetaan myös vanhahtavalla nimellä vaski, on kuparin ja tinan sekoitus eli lejeerinki. Tarvekalujen ja taiteen materiaali jo vuodesta 4500eaa. Metalli kuvanveiston materiaalina –kurssi keskittyy kyseisen materiaalin ja sen valamisen ympärille. Kurssin aikana opiskelija omaksuu ikivanhan, mutta yhä laajassa käytössä olevan kuvanveiston tekniikan. Valettavasta kappaleesta valmistetaan vahamalli, jonka ympärille rakennetaan sulan metallin kuumuutta kestävä valumuotti. Valumuottia kuumennettaessa vahamalli sulaa pois jättäen muottiin tyhjän ontelon jonne sulatettu metalli kaadetaan. Opiskelija pohtii kriittisesti ikiaikaisen työskentelymetodin suhdetta nykytaiteen kysymyksiin ja valmistaa tekniikkaa soveltaen oman itsenäisen teoksen, teoksen osan tai työprosessia koskevan tutkielman. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turkulaisen taidevalimoyhdistyksen, Jöötti ry:n kanssa. Pronssivalutyön lisäksi opiskelija tutustuu metalliverstaan työkaluihin ja työturvallisuuteen. Opiskelijan tulee hankkia itse kurssilla tarvitsemansa pronssi - tähän saa ohjausta kurssin alussa.

Tarkempi aikataulu julkaistaan pian.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan tulee suorittaa ennen pronssivalu-kurssia Kuvanveiston valumenetelmät -kurssi tai osoittaa osaamisensa valutekniikoiden perusteista muulla tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija • osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä • osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa • osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija • osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet • osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan • osoittaa tuntevansa pronssivalutekniikan tietoperustan • työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti • kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan • osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija • osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin • osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita • osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja