Metalli kuvanveiston materiaalina (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021147-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
25.02.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten metallikuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia metallikuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa
Sisältö
Työpajan aikana opiskelija tutustuu metallien ominaisuuksiin kuvanveiston materiaaleina. Painotusalueita ovat metallin työstämisen työvälineet ja työturvallisuus, metallivalujen teoria ja käytäntö sekä oman taiteellisen ilmaisun kehittäminen käsiteltyjen menetelmien ja materiaalien puitteissa.
Työpaja voidaan toteuttaa itsenäisenä kokonaisuutena tai sen sisältöä voidaan sitouttaa muihin kuvanveiston työpajoissa aloitettuihin projekteihin. Työpajatyöskentelyn luonteen mukaisesti opetuksessa tulee olla läsnä. Metallivalujen aikatauluista ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimateriaalit
An Animated Guide to the Bronze Age Technique of Lost-Wax Casting: https://hyperallergic.com/286780/an-animated-guide-to-the-bronze-age-technique-of-lost-wax-casting/
Sisällön jaksotus
Pronssivalutekniikka.
Pronssi, tunnetaan myös vanhahtavalla nimellä vaski, on kuparin ja tinan sekoitus eli lejeerinki. Tarvekalujen ja taiteen materiaali jo vuodesta 4500eaa. Metalli kuvanveiston materiaalina –kurssi keskittyy kyseisen materiaalin ja sen valamisen ympärille. Kurssin aikana opiskelija omaksuu ikivanhan, mutta yhä laajassa käytössä olevan kuvanveiston tekniikan. Valettavasta kappaleesta valmistetaan vahamalli, jonka ympärille rakennetaan sulan metallin kuumuutta kestävä valumuotti. Valumuottia kuumennettaessa vahamalli sulaa pois jättäen muottiin tyhjän ontelon jonne sulatettu metalli kaadetaan. Opiskelija pohtii kriittisesti ikiaikaisen työskentelymetodin suhdetta nykytaiteen kysymyksiin ja valmistaa tekniikkaa soveltaen oman itsenäisen teoksen, teoksen osan tai työprosessia koskevan tutkielman. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turkulaisen taidevalimoyhdistyksen, Jöötti ry:n kanssa. Pronssivalutyön lisäksi opiskelija tutustuu metalliverstaan työkaluihin ja työturvallisuuteen. Opiskelijan tulee hankkia itse kurssilla tarvitsemansa pronssi - tähän saa ohjausta kurssin alussa.
Tarkempi aikataulu julkaistaan pian.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelijan tulee suorittaa ennen pronssivalu-kurssia Kuvanveiston valumenetelmät -kurssi tai osoittaa osaamisensa valutekniikoiden perusteista muulla tavalla.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija • osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä • osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa • osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija • osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet • osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan • osoittaa tuntevansa pronssivalutekniikan tietoperustan • työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti • kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan • osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija • osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin • osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita • osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja