Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021148-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa
Sisältö
Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Sisällön jaksotus
Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät kääntää huomion kuvanveiston kolmiulotteisuuden ja (näennäisen) pysyvyyden ympärillä tapahtuvaan neljänteen ulottuvuuteen eli aikaan. Minkälaisia tapahtumia, hetkiä ja poikkeamia esimerkiksi video, performanssi tai yhteisölliset kohtaamiset tuovat veistoksen kategoriaan. Millä tavalla anamorfiset, aikaan, lämpötilaan tai liikkeeseen voimakkaasti reagoivat materiaalit laajentavat traditionaalisen veistoksen käsitettä.
Opiskelijat kokeilevat ja havainnoivat ajallisuuden käsitettä suhteessa omaan taiteelliseen työskentelyynsä.
Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10:00, muu aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja