Maalauksen ilmaisukeinot II (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021112-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2024 - 10.02.2025
Ajoitus
28.01.2025 - 13.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 11
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Erika Adamsson
- Kati Immonen
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet ja luennot.
Opetusmenetelmät
-Luennot
-Opettajan demonstraatiot
-ryhmäarviointikeskustelut
-yksilöpalaute (ateljeekierto)
-itsenäinen taiteellinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu 28.1.-14.2.2025. Tarkempi aikataulu ja teemat ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia tammikuussa sähköpostitse.
Aikataulusta yleistä, jotta voitte sovittaa esim. mahdollisiin työvuoroihin:
Opetus alkaa tiistai-aamuisin yhteisellä, pakollisella luennolla klo 9, jonka jälkeen opettajan ateljeekierto. Keskiviikkoisin opetus alkaa klo 13 opettajakokouksen jälkeen yhteisellä sessiolla. Torstaisin klo 9 alkaen katselmus tai muu yhteinen tapaaminen ja ateljeekierrot/henk.koht. opetus. Koko ryhmän yhteiset tapaamiset päättyvät ti-to viimeistään klo 15.Opintojen suorittaminen hyväksytysti vaatii lisäksi itsenäsitä työskentelyä ma-pe oman aikataulun mukaan.
Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten
maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari
työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Opintojakson tekniikkana on opiskelijan itse valitsema ja omalle ilmaisulle sopiva
maalausmenetelmä. Opintojaksolla syvennetään edeltävän vesivärimaalauskurssin taitoja ja
akryylimaalauksen keinovalikoimaa. Opetus tapahtuu isossa maalaussalissa, jossa menetelmissä voidaan käyttää myös liuottimia.
Opintojen edellytyksenä on:
-Maalauksen perusteet tai sitä vastaavat tiedot
-kangaspohjien tekemisen hallinta ja oikeus pajatyöskentelyyn ja pajan koneiden käyttöön.
-vastuullinen työskentely luokassa maalauksen työsuojelun näkökulmasta
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten yhteiskäytössä olevia akryylivärejä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse kangasta/ maalauspohjia, siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Läsnäolo opetustilanteissa ja motivaation osoittaminen aiheeseen.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja