Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA48-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 31.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Opintojakso
- TH00CA48
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 07.01.2025  klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) | Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät TH00CA48-3005 | Zoom | 
| Ti 11.02.2025  klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) | Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät TH00CA48-3005 | Zoom | 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Toteutus on suunnattu vain ryhmän dkotyk24 opiskelijoille.
Opetus tiistaisin klo 16-18, 7.1. ja 11.2.
ti 7.1 klo 16-18 Aloituskerta, ohjeet ja pohdinnat /HR
ti 11.2 klo 16-18 Suunnitelmien läpikäymistä ja reflektiota /HR (sijaisena Katariina Felixson)
HUOM! 11.2. linkki vaihtunut, tässä oikea linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/felixson 
Muutokset mahdollisia. Läsnäolovelvollisuus kahdella tapaamiskerralla.
                    
Tavoitteet
•	tiedät kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä 
•	kykenet innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan ja lähialojen kehittämistoiminnassa 
•	osaat kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä ja palveluprosesseja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
•	osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita sekä soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työkäytäntöjen kehittämiseksi 
•	osaat toimia kehittämis- ja tutkimustoiminnan eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
•	osaat arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja hyötyä
                    
Sisältö
•	tutkimus- ja kehittämisprosessi
•	määrällinen ja laadullinen tutkimus, tutkimusaineiston keruu- ja analyysimenetelmiä
•	kehittämistoiminnan menetelmiä, materiaaleja ja aineistoja
•	kirjallisuuskatsaus
                    
Oppimateriaalit
Tietoa tiedonkeruusta:
Saaranen-Kauppinen, Anita & Puusniekka, Anna 2006. Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. <https://www.fsd.tuni.fi/menetelmaopetus>.  (Viitattu 5.6.2020.) 
sekä muut soveltuvat lähteet
                    
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen,
luento-opetus,
itsenäinen työskentely
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen,
luento-opetus,
ohjaaminen
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen 5op
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen hyväksytysti ohjeen (itsissä) mukaan
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävän suunnitelman luominen ja teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen hyväksytty