Siirry suoraan sisältöön

Tarinallinen journalismi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CZ54-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 19.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 28

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Sofia Tawast
  • Anna Kuusela

Vastuuopettaja

Anna Kuusela

Ryhmät

  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi
  • 08.01.2025 10:00 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 09.01.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 13.01.2025 13:00 - 16:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 21.01.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 22.01.2025 10:00 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 29.01.2025 10:00 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 04.02.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 11.02.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 25.02.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 18.03.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001
  • 19.03.2025 08:30 - 12:00, Tarinallinen journalismi KU00CZ54-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erottaa toisistaan uutisjournalismin ja kerronnallisen feature-journalismin jutut
- tunnistaa erilaiset tarinallisen journalismin juttutyypit ja niille ominaiset kerronnan tavat
- kertoa tarinallisuuden mahdollisuuksista ja haasteista journalismissa
- käyttää kerronnan keinoja tarkoituksenmukaisesti omassa journalistisessa työssään
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa julkaisukelpoisen tarinallisen journalistisen feature-jutun
- hallita pitkän jutun rakenteen suunnittelun
- editoida juttuaan palautteen pohjalta
- osoittaa vastuullisuutta ja kestävän kehityksen periaatteita toimitustyössään
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella

Sisältö

Tarinalliset, pitkät journalistiset jutut, niiden rakenteen eri muodot ja kerronnan keinot. Journalismin ammattietiikka ja Journalistin ohjeet juttuprosessissa. Yleisön houkuttelu jutun pariin; näkökulmat ja jutun kärki.

Oppimateriaalit

Opettajien luentomateriaalit.

Kaseva, Räty, Seuri 2022. Feature! Kirjoittamisen mestarikurssi. Teos. (Saatavilla Turku AMK:n Finna-palvelussa e-kirjana.)

Esimerkkijutut.

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot, tehtävät, tekemällä oppiminen, oman oppimisen reflektointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija noudattaa työssään eettisesti ja ekologisesti kestäviä toimintatapoja ja Journalistin ohjeita sekä ammattietiikkaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija toteuttaa opintojakson vaatimukset täyttävät jutut ja toimittaa portfolion sekä reflektoinnin ohjeiden mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamisina toteutettavat luennot, tuntitehtävät ja omalla ajalla tehtävät harjoitukset. Omien juttujen ideointi ja toteutus sekä kirjoitettuna että audiojuttuna. Oman työn kokoaminen portfolioon ja oppimisen ja työskentelyn reflektointi loppuraportissa.

Sisällön jaksotus

Sisältö tarkentuu.

Opiskelija perehtyy johdantoluennoilla ja opettajien antamien tehtävien, kirjallisuuden ja esimerkkien avulla feature-journalismin perusteisiin.

Opintojaksolla opiskelija toteuttaa ideoimistaan aiheista tarinallisia kerronnan keinoja tarkoituksenmukaisesti hyödyntävät journalistiset jutut: kirjoitetun jutun ja audiojutun.

Lisäksi opiskelija toimii kuvaajana toisen opiskelijan juttuihin.

Opiskelija antaa palautetta työparinsa jutuista viikolla 11.

Jutut julkaistaan joko Tutkassa tai jos opiskelija saa jutut myytyä muuhun mediaan, ne on mahdollista julkaista muualla.
****
Tapaamiset LEM_B156, Lemminkäisenkatu 30, Turun AMK:
ke 8.1.25 kl 10-12: Intro: opintojakson sisältö ja aikataulu
to 9.1.25 kl 8.30-12: Kirjoitetun feature-journalismin ABC /Anna Kuusela
ma 13.1.25 kl 13-16: Audio-featuren ABC /Sofia Tawast
ti 21.1.25 kl 8.30-12 Esimerkkejä tarinallisesta journalismista
ke 22.1.25 kl 10-12 Ideatyöpaja: Omat ideat
ke 29.1.25 kl 10-12 Vierailija: Ylen kirjoittava toimittaja Anton Vanha-Majamaa
ti 4.2. kl 8.30-12 Toimitustyöskentelyä
ti 11.2. kl 8.30-12 Toimitustyöskentelyä
ti 25.2.25 kl 8.30-12 Toimitustyöskentelyä. Audiojutun deadline.
7.3.25 Kirjoitetun jutun 1. version deadline vertaispalautetta varten.
Vertaispalaute viikolla 11.
ti 18.3.25 kl 8.30-12 Toimitustyöskentelyä. Kirjoitetun jutun deadline. Kärki, Somenostot, jutun puffaaminen.
ke 19.3.25 kl 8.30-12 Juttujen julkaisu ja loppupurku.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi, sähköposti ja Itslearningin viesti-työkalu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osallistuminen tehtäviin ja keskusteluihin sekä omien juttujen toteutuksen onnistuminen. Opiskelijan toimittama loppuraportti, joka sisältää portfolion ja reflektion oppimisesta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toimittanut vaadittuja tehtäviä tai niissä on merkittäviä puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on toimittanut vaaditut tehtävät, mutta ne ovat voineet olla myöhässä aikataulusta tai niissä voi olla jonkin verran puutteita. Opiskelijan toteuttamat jutut ovat julkaisukelpoisia, ja raportti sekä opiskelijan työskentely osoittaa opiskelijan saavuttaneen oppimistavoitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut vaaditut tehtävät määräajassa ja ne osoittavat opiskelijan saavuttaneen oppimistavoitteet hyvin. Opiskelijan toteuttamat jutut ovat julkaisukelpoisia, ja raportti sekä opiskelijan työskentely osoittaa opiskelijan saavuttaneen oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija tuo omia ideoita ja ottaa vastaan sekä antaa muille kehitysehdotuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut vaaditut tehtävät määräajassa ja ne osoittavat opiskelijan saavuttaneen oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelijan toteuttamat jutut ovat oivaltavia, julkaisukelpoisia ja raportti sekä opiskelijan työskentely osoittaa opiskelijan saavuttaneen oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa työssään ja reflektiossaan oivaltavuutta ja toimii rakentavasti yhteisissä tapaamisissa. Opiskelija tuo oivaltavia ideoita ja ottaa vastaan sekä antaa muille hyviä kehitysehdotuksia.

Esitietovaatimukset

Journalismin pakolliset ammattiopinnot tai vastaavat tiedot ja taidot