Vahvista esiintymistaitojasi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CZ59-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Vaaherkumpu
Vastuuopettaja
Johanna Vaaherkumpu
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
-
PMEDIS21elokPMEDIS21 elokuva
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
-
PMEDIS22masuPMEDIS22 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS21tuprPMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
-
PMEDIS22elokPMEDIS22 elokuva
-
PMEDIS21masnPMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS22tuprPMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta
- 05.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 06.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 11.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 12.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 13.03.2025 10:00 - 16:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 20.03.2025 10:00 - 16:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 25.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 27.03.2025 10:00 - 16:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
- 31.03.2025 10:00 - 12:00, Vahvista esiintymistaitojasi KU00CZ59-3001
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksia kasvokkain ja eri kanavissa
• uskaltaa rohkeammin ja varmemmin puhua, esiintyä ja ilmaista itseään
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan
• arvioida omia viestintä-, esiintymis- ja kuuntelutaitoja monipuolisesti
• antaa ja saada rakentavaa palautetta
• toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
Sisältö
Opettajan ohjaus ja käytännön harjoitukset, ryhmäkeskustelu, palautekeskustelu ja kokemusten jakaminen.
Harjoitukset tehdään aina turvallisessa ympäristössä osallistujia kunnioittaen.
Menetelmät keskittyvät seuraaviin asioihin:
• oma persoona viestintävälineenä kasvokkain ja eri kanavissa
• esiintymisvarmuus
• esityksen rakentaminen
• vaikuttavan viestinnän osatekijät
• oman idean myyminen ja puheella vaikuttaminen
• vuorovaikutus kuulijoiden kanssa
• äänenkäyttö ja -huolto selkeä ilmaisu
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistama.
Opetusmenetelmät
Opettajan ohjaus ja käytännön harjoitukset, ryhmäkeskustelu, palautekeskustelu ja kokemusten jakaminen.
Harjoitukset tehdään aina turvallisessa ympäristössä osallistujia kunnioittaen.
Tavoitteena:
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksia kasvokkain ja eri kanavissa (myös some-esiintyminen)
• uskaltaa rohkeammin ja varmemmin puhua, esiintyä ja ilmaista itseään
• ottaa huomioon vastaanottajan ja tilantee
• arvioida omia viestintä-, esiintymis- ja kuuntelutaitoja monipuolisesti
• antaa ja saada rakentavaa palautetta
• toimia erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
Menetelmät keskittyvät esimerkiksi seuraaviin asioihin:
• oma persoona viestintävälineenä
• esiintymisvarmuus
• esityksen rakentaminen
• vaikuttavan viestinnän osatekijät
• oman idean myyminen ja puheella vaikuttaminen
• vuorovaikutus kuulijoiden kanssa
• äänenkäyttö ja -huolto ja ilmaisu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Puheviestinnälliset toimintatavat, vahvistava ja rohkaiseva pedagogiikka.
Kestävä kehitys sisältyy opetukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5 op, 75 tuntia.
Lähiopetuskerroilla tehtävät harjoitukset
Etätehtävät
Pitchauksen valmistelu ja esittäminen
Pienet analyysi- ja kirjoitustehtävät
Sisällön jaksotus
Ajoitus ja tilat:
5.3.2025 10.00-12.00
EDU_2003 Erik muunto byod
6.3.2025 10.00-12.00
EDU_3004 Josef muunto byod
11.3.2025 10.00-12.00
EDU_2003 Erik muunto byod
12.3.2025 10.00-12.00
EDU_2003 Erik muunto byod
13.3.2025 10.00-16.00
EDU_3036 Teoriatila avo muunto byod
20.3.2025 10.00-16.00
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
25.3.2025 10.00-12.00
EDU_2004 Johannes muunto byod
27.3.2025 10.00-16.00
EDU_3036 Teoriatila avo muunto byod
31.3.2025 10.00-12.00
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
SIsältö:
Opintojaksolla harjoittelet monipuolisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja ja saat rohkeutta ilmaisuusi eri kanavissa. Opinnoissa harjoitellaan luontevaa ja sujuvaa esiintymistä sekä hyvän pitchauksen rakentamista. Perehdyt monipuolisesti pitchauksen rakenteeseen, sisältöön ja sen esittämiseen. Opintojaksolla harjoitellaan myös olennaisen idean kiteyttämistä ja oman persoonallisen tyylin vahvistamista.
Perehdyt monipuolisesti sanalliseen ja sanattomaan viestintään, vuorovaikutukseen ja esiintymiseen sekä ilmaisun vahvistamiseen. Opintojaksolla otetaan huomioon yhdessä ja myös erikseen elokuvan, tupron, journalismin ja mainonnan suunnittelun vaatimukset viestinnässä ja vuorovaikutuksessa ja harjoituksissa.
Lisäksi harjoitellaan äänenkäyttöä. Opintojaksolla opetellaan myös hallitsemaan ja purkamaan esiintymisjännitystä
Opintojakson jälkeen osaat
• uskaltaa rohkeammin ja varmemmin puhua, esiintyä ja ilmaista itseäsi erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja eri kanavissa (myös some)
• rakentaa toimivan pitchin ja esittää sen sujuvasti
• kiteyttää olennaisen idean
• pitää erilaisia puheita ja puheenvuoroja
• hyödyntää nonverbaalia viestintää
• käyttää oikein ääntä ja tarvittaessa huoltaa sitä
• ottaa huomioon vastaanottajan ja vuorovaikutustilanteen
• arvioida omia viestintä-, esiintymis- ja kuuntelutaitoja monipuolisesti
• antaa ja saada rakentavaa palautetta
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti, puhelin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteiset ja yksilölliset harjoitukset ja tehtävät.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä tee ja palauta tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu heikohkosti lähitunneille ja tekee tehtävät puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu hyvin lähitunneille ja osoittaa aktiivisuutta ja oppimista. Hän haluaa kehittyä viestintätaidoissaan ja tekee kaikki tehtävät kiitettävästi, osallistuu tehokkaasti ryhmäkeskusteluihin ja harjoituksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aina lähitunneille ja osoittaa erityistä aktiivisuutta ja oppimista. Hän haluaa kehittyä viestintätaidoissaan ja tekee kaikki tehtävät erinomaisesti. Opiskelija osallistuu tehokkaasti ryhmäkeskusteluihin ja harjoituksiin. Hän myös osoittaa erityistä kehittymistä viestintätaidoissaan.
Esitietovaatimukset
-