Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön työmenetelmät / verkko (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA64-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2025 - 03.09.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Katri Viippo
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23

Tavoitteet

· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana

Sisältö

· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät

Oppimateriaalit

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.fi).

Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä kaikissa kolmessa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit osallistua seminaariin ja webinaariin mikäli se sopii aikatauluihisi. Tai tehdä tehtävän.
- Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
- Palvelutarpeen arviointi-webinaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa, samoin Minä palveluohjaajana -tehtävän. Opintojaksolla kirjoitetaan myös reflektiopaperit (Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin sekä Palvelutarpeen arviointi -webinaariin liittyen) ja kirjataan ajatuksia keskustelualueelle (Toipumisorientaatio).

Sisällön jaksotus

Opetus keskiviikkoisin parilliset viikot klo 16-18, viikot 36-41.
3.9.25 16-17 Opintojakson aloitus. Mitä ovat aikuistyön työmenetelmät? AL Asiakaspersoonat -työskentelyn käynnistys.
17.9.25 . Klo 14-16 Serene-työ?: pakolaistaustaisten ihmisten mielenterveyden tukeminen.
Toipumisorientaatio (itsenäinen työskentely). Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa.
1.10.25 16-18 Oppimistehtävän esitykset (jaetaan 3 ryhmään).

Toteutussuunnitelman sisältö tarkentuu aloitukseen mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävä (sisältää Asiakaspersoonat -työpajatyöskentelyn) 2 op (hyl/T1-K5).
Minä palveluohjaajana -oppimistehtävä 2 op (hyv/täydennettävä, sanallinen vertaispalaute).
Luennot ja seminaarit 1 op (hyv./täydennettävä):
Toipumisorientaatio -tehtävä
Serene-työn luento
Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
Palvelutarpeen arviointi-webinaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan jonkin verran
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä jonkin verran
- opiskelija tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ei osaa kuvata omaa käyttöteoriaa. Osaa soveltaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla hyvin erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan hyvin
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla monipuolisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta

osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.