Siirry suoraan sisältöön

Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä / verkko (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA65-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 29.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Essi Teuri
Katri Viippo
Anssi Lähde
Ryhmät
PSOSS23V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Opintojakso
TH00CA65
Toteutukselle TH00CA65-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus parilliset keskiviikot klo 16-18, viikot 44-50
3.9.25 klo 17-18 Opintojakson aloitus
29.10.25 klo 14-16 Työnohjausryhmät
12.11.25 klo 16-18 Työnohjausryhmät
10.12.25 16-18 Työnohjausryhmät + Opintojakson päätös
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.

Tavoitteet

· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa

Sisältö

· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena

Oppimateriaalit

Suomeksi

Oppimateriaali itslearningissa.

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.

Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os

Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta voi saada sisäisen hyväksiluvun, jos on tehnyt opiskeluaikana työtä sosiaaliohjauksen tehtävissä (aikuisasiakkaat). Työkokemuksen on oltava yhteensä vähintään 1600 tuntia. Tästä tulee olla työtodistus.

Sisäistä hyväksilukua haetaan jakson vastuuopettajalta sähköpostitse (Osaamisen näyttölomake messissä) viimeistään 16.9.2025. Hakemukseissa on oltava liitteenä riittävät työtodistukset. Hakemuksia ei voi täydentää jälkikäteen.

Saatuaan sisäisen hyväksiluvun opiskelija tekee jakson oppimistehtävän ja palauttaa sen opintojakson aikataulujen puitteissa. Opiskelijan ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä työnohjauksiin eikä ohjauksista tarvitse esittää videoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Raportti yksilöohjauksen toteuttamisprosessista, omaa ohjausta tulee perustella teoreettisesti 3 op.
Ohjauksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä ohjausprosessin reflektointi lähiopetuksessa ja työnohjauksissa 2 op.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen raporttiin, raportin palautus viimeistään 5.1.2025.

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Siirry alkuun