Skip to main content

Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2 cr)

Code: 100115-3368

General information


Enrollment
02.06.2025 - 23.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
22.09.2025 - 14.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
26 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Course
100115

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 6 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 23.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Svenska i arbetslivet
etänä - Zoom
Tue 07.10.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Svenska i arbetslivet
etänä - Zoom
Tue 04.11.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Svenska i arbetslivet
etänä - Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Svenska i arbetslivet 3op

Sosionomiopiskelijoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi. Syksyllä 2025 kontaktiopetus verkossa 3 x 2h:

- 23.9. klo 14-16
- 7.10. klo 16-18
- 4.11. klo 14-16

Lisäksi runsaasti itsenäistä työtä. Kontaktiopetustunnit ovat lähinnä kertausta varten. Suurin osa opiskelusta tehdään itsenäisesti.

Kurssin päätteeksi suullinen kertauskoe pienryhmissä erikseen sovittuina aikoina.

KIRJALLINEN JA SUULLINEN OSA OVAT SAMAA KURSSIA, ILMOITTAUTUMINEN JA ARVIOINTI ERIKSEEN

HUOM. Samaa kurssia on 100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1 op!

Lisätään Zoom-linkki myöhemmin

Objective

The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Location and time

Syyslukukausi 2018 ICT-talo

Materials

Oppimateriaali (vapaaehtoinen): Flexsocial oppikirja uusin painos

Itslearning - oppimisalusta

Opettajan ja opiskelijan omaa materiaalia

Teaching methods

Oppimismenetelmät: kontaktiopetus, itsenäiset työt, ryhmätyöskentely, suullinen kertauskoe

Exam schedules

Suullinen kertauskoe pienryhmissä kurssin päätteeksi, ajankohta sovitaan erikseen.

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas eri tilanteissa, opetellaan sosionomin työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää.

Completion alternatives

Jos opiskelijalla on vahva osaaminen sosiaalialan terminologiasta ja asiakastilanteiden hoitamisesta ruotsinkielellä, voidaan sopia vaihtoehtoisesta suoritustavasta.

Student workload

3op:n kokonaisuus, jossa suoritetaan samalla suullinen ja kirjallinen osio.

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen kertauskoe asteikolla 0-5.

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%) on edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Tuntiaktiivisuus on yksi arvioinnin kriteeri.

Failed (0)

Etätehtävät puutteelliset, hylätty suoritus kertauskokeessa, liikaa poissaoloja kontaktitunneilta.
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy oman alan viestinnän eri tilanteista. Tuotos on hyvin niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo) tai opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy melko tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa, mutta tarvitsee paljon apua. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon ammatitialan sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

sähköposti ja itslearning

Go back to top of page