Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100115-3368
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 23.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
22.09.2025 - 14.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
- Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
-
PSOSERK25VSosionomi (AMK), Turku, K25
- Opintojakso
- 100115
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 23.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
etänä - Zoom
|
Ti 07.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
etänä - Zoom
|
Ti 04.11.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
etänä - Zoom
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Svenska i arbetslivet 3op
Sosionomiopiskelijoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi. Syksyllä 2025 kontaktiopetus verkossa 3 x 2h:
- 23.9. klo 14-16
- 7.10. klo 16-18
- 4.11. klo 14-16
Lisäksi runsaasti itsenäistä työtä. Kontaktiopetustunnit ovat lähinnä kertausta varten. Suurin osa opiskelusta tehdään itsenäisesti.
Kurssin päätteeksi suullinen kertauskoe pienryhmissä erikseen sovittuina aikoina.
KIRJALLINEN JA SUULLINEN OSA OVAT SAMAA KURSSIA, ILMOITTAUTUMINEN JA ARVIOINTI ERIKSEEN
HUOM. Samaa kurssia on 100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1 op!
Lisätään Zoom-linkki myöhemmin
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018 ICT-talo
Oppimateriaalit
Oppimateriaali (vapaaehtoinen): Flexsocial oppikirja uusin painos
Itslearning - oppimisalusta
Opettajan ja opiskelijan omaa materiaalia
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät: kontaktiopetus, itsenäiset työt, ryhmätyöskentely, suullinen kertauskoe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen kertauskoe pienryhmissä kurssin päätteeksi, ajankohta sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas eri tilanteissa, opetellaan sosionomin työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelijalla on vahva osaaminen sosiaalialan terminologiasta ja asiakastilanteiden hoitamisesta ruotsinkielellä, voidaan sopia vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op:n kokonaisuus, jossa suoritetaan samalla suullinen ja kirjallinen osio.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen kertauskoe asteikolla 0-5.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%) on edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Tuntiaktiivisuus on yksi arvioinnin kriteeri.
Hylätty (0)
Etätehtävät puutteelliset, hylätty suoritus kertauskokeessa, liikaa poissaoloja kontaktitunneilta.
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy oman alan viestinnän eri tilanteista. Tuotos on hyvin niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo) tai opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy melko tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa, mutta tarvitsee paljon apua. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon ammatitialan sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Lisätiedot
sähköposti ja itslearning