Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 13.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 13.11.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
- 
                        PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
- Opintojakso
- TH00CA85
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| To 13.11.2025  klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) | Contact teaching, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3006 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 20.11.2025  klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) | Contact teaching, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3006 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 27.11.2025  klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) | Contact teaching, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3006 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 04.12.2025  klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) | Contact teaching, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3006 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 11.12.2025  klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) | Contact teaching, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3006 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Teachers:
Tiina Suni (responsible teacher)
Noora Ahvenjärvi
Teaching on Thursdays, week 46-50
Teaching in English at Salo campus.
Thu 13.11.2025 9:30 - 14:30 (Tiina)
Course info and study assignments
Planning, implementing and evaluating pedagogical activities, full-time pedagogy as a working method in ECEC
Physical exercise in ECEC
Thesis info (13.15 onwards)
Thu 20.11.2025 9:30 - 14:30 (Noora)
Children’s literature and linguistic working methods
Visit to Salo library
Thu 27.11.2025 9:30 - 14:30 (Tiina)
Mathematical skills, outdoor pedagogy and environmental education
Literature assignment presentations
Thu 4.12.2025 9:30 - 14:30 (Noora & Tiina)
Pedagogical activity implementation in two groups in two daycare units in Salo
Reflection of the implementation day
Thu 11.12.2025 9:30 - 14:30 (Noora)
Creative methods in ECEC
Course wrap-up and reflection
Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities. 
In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation. The contact teaching on 4.12.2025 (pedagogical activity implementation) is compulsory for all.
Changes are possible.
Please check the prerequisites of the course. In case this course is not scheduled to your study group, please contact the responsible teacher of the course and provide them with the necessary documents.
                    
Tavoitteet
•	osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti 
•	hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa 
•	ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
•	tuet lapsen matemaattista ajattelua  
•	hallitset taidekasvatuksen perusteet
                    
Sisältö
•	lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
•	pedagoginen dokumentointi 
•	erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto
                    
Oppimateriaalit
Karvonen, P., Ukkonen-Mikkola, T., Fenyvesi, K., Salonen, M., Erkkilä, P., Laine, E., Storgård, E. (2022). Playful learning in early childhood education in Finland. Otava Publishing Company Ltd.
Karlsson, L. (2014) Storycrafting - The key to the dialogical sharing culture. Jyväskylä: PS-kustannus.
                    
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
This course does not include an exam that is subject to assessment. The due dates of learning assignments are announced in Itslearning.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
If you have a Finnish degree on early childhood education and at least two years working experience from Finnish early childhood education, you have a possibility to complete the course by recognition (theoretical assignment). In this case, please contact the responsible teacher for further details.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lectures 1 ECT
Children's literature assignment (pair work) 1,5 ECTS
Learning assignment on planning, implementing and evaluating pedagogical activities (group work), 2 ECTS
Reflection assignment 0,5 ECTS
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Approved: 
Student has participated in contact teaching and completed all learning assignments in adequate level.
Approved level: 
• you know how to support children’s motor skills and physical activities
• you know how to use music and musical elements in activities
• you understand the importance of fairy tales, rhymes and drama for children’s learning
• you are able to support children’s mathematical thinking
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
All the learning assignments must be completed in order to pass the course. All learning assignments and the whole course is evaluated on scale approved / failed.
Literature assignment presentations, submission until 26.11.2025
Pedagogical activity plans, submission until 27.11.2025
                    
Hylätty (0)
Failed:
Student has not participated in contact teaching and has failed to complete the learning assignments.
                    
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.