Skip to main content

First-Line Management and Work Community Skills (5 cr)

Code: TH00CA45-3012

General information


Enrollment
02.06.2025 - 29.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
28.08.2025 - 10.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anssi Lähde
Course
TH00CA45

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 28.08.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Lähiopetus, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3012
EDU_3034 Helena muunto byod
Thu 11.09.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Lähiopetus, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3012
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Thu 25.09.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Lähiopetus, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3012
EDU_2030 Evert muunto byod
Thu 09.10.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Lähiopetus, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3012
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

HUOM! Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia opintojakson aloitukseen saakka.

Opetus viikoilla 35-42 torstaisin

Aloitus torstaina 28.8. klo 10-14 (Mira ja Anssi)
11.9. klo 10-14 Anssi Lähde
25.9. klo 10-14 Mira Lehti
9.10. klo 10-14 Tentti ja tehtävän purku (Mira ja Anssi)

Objective

• you are able to work in multi-professional teams, work communities and operating environments
• you have first-line management skills
• you are familiar with labour legislation concerning management
• you are able to evaluate your management skills from the perspective of different client groups and well-being at work
• you understand workplace communication as a whole and its relation to first-line management, and you can strategically plan communications

Content

• contemporary management and organisational theories
• first-line management of welfare services and its characteristics
• legislation concerning first-line management
• work community management in practice
• work community skills that promote the well-being of the community
• workplace communications as a whole and its different areas, communication culture, management communications and communication strategies

Materials

Rousu, R. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) 2021. Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. Saatavana verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20L%c3%a4hijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Suomen työlainsäädäntö ja työelämän suhteet. Työ- ja elinkeinoministeriön verkkojulkaisu 2015.
Työaikalaki. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 2020.
Vuosilomalaki. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 2019.

TEM:n julkaisuista on tulossa uusia versioita, joiden osalta oppimateriaali päivittyy elokuussa.

Teaching methods

Lähiopetus ja opetuskeskustelut
Parityöskentely
Itsenäinen oppimateriaalin opiskelu

Exam schedules

9.10.25 klo 12-14

6.11.25 klo 16-18 (Its learning)

4.12.25 klo 16-18 (Its learning)

Completion alternatives

2020-luvulla kertyneen lähijohtamisen työkokemuksen perusteella voi hakea sisäistä hyväksilukua lähiopetuksesta ja työlainsäädännön tehtävästä. Työkokemusta tulee olla vähintään vuosi sosiaali- ja kasvatusalalta tai lähialalta.

Hyväksilukua tulee hakea sähköpostitse vastuuopettajalta (Osaamisen näyttö -lomake Messissä) 18.9.25 mennessä. Hakemuksen liitteenä työtodistukset. Hakemusta ei voi jälkikäteen täydentää.

Hyväksiluvun saatuaan opiskelija saa vapautuksen lähiopetuksesta ja tehtävästä, ja suorittaa opintojakson tentin.

Student workload

Opintojakson suoritukset
1) Lähiopetus ja opetuskeskustelut 1op
2) Työlainsäädäntötehtävä (paritehtävä) 1op
3) Tentti (yksilötentti) 3op

Failed (0)

Opiskelija
- ei tunne lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ei ymmärrä työyhteisötaitojen merkitystä
- ei ole perehtynyt lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- ei ole työskennellyt aktiivisesti parityössä
- ei ole osallistunut lähiopetukseen
- ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai tehtävät ovat huomattavan puutteellisia
- ei saavuta tentissä hyväksyttyä pistemäärää

Yksi tai useampi yllä mainituista kriteereistä toteutuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- tuntee puutteellisesti lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää vain rajallisesti työyhteisötaitojen merkityksen
- on tutustunut vain pinnallisesti lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- on osallistunut parityöskentelyyn, mutta aktiivisuudessa ja vastuullisuudessa on parantamisen varaa
- ei ole osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen
- jokin tehtävä tai tehtävät ovat puutteellisia
- saavuttaa tentissä tyydyttävän suorituksen pisterajan

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- tuntee hyvin lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää hyvin työyhteisötaitojen merkityksen
- tuntee hyvin lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä ja ymmärtää, miten sitä sovelletaan
- on toiminut aktiivisesti ja vastuullisesti parityöskentelyyn
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen
- kaikki tehtävät on tehty hyvin kriteerejä noudattaen ja opintojakson sisältöjen hyvää ymmärrystä osoittaen
-saavuttaa tentissä hyvän suorituksen pisterajan

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää kiitettävästi työyhteisötaitojen merkityksen ja osaa soveltaa tietoa
- tuntee kiitettävästi ja osaa soveltaa lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä
- on edistänyt aktiivisesti ja vastuullisesti pienryhmän työskentelyä muita huomioiden
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen
- kaikki tehtävät on tehty erinomaisesti kriteerejä noudattaen ja osoittaen kykyä analysoida ja soveltaa opintojakson sisältöjä syvällisesti
-saavuttaa tentissä kiitettävän suorituksen pisterajan

Go back to top of page