Principles of Early Childhood Education (5 cr)
Code: TH00CA80-3006
General information
- Enrollment
-
02.06.2025 - 26.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
26.08.2025 - 16.09.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00CA80
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Jakso toteutuu viikoilla 35-38. Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä verkossa.
Opintojakso on mahdollista suorittaa osaamisen näytöllä (edellyttää lastenhoitajan kelpoisuutta ja vähintään kaksi vuotta työkokemusta). Katso lisätiedot alta kohdasta Opintojakson vaihtoehtoiset suoritustavat.
Opintojakso käynnistyy yksilöllisellä orientoivalla tehtävällä viikolla 35. Ohjeet tehtävään löytyvät Itsistä.
ti 26.8.2025
klo 14-16 Jakson toteutus ja tehtävät, varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
klo 16-18 Opiskelijoiden itsenäinen työskentely oppimistehtävän parissa
Viikoilla 36-38 itsenäinen parityöskentely. Tehtävät löytyvät Itsistä. Pari sopii itsenäisesti aikataulustaan.
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Objective
• you are familiar with the legislation concerning early childhood education and the related service system
• you are familiar with the early childhood education plan and understand its meaning
• you know the central goals of early childhood education and have an understanding of early childhood education as children’s growth environment
• you know the learning and development process of children
• you know the competence requirements for a Bachelor of Social Services in early childhood education
Content
• the legislation concerning early childhood education and the Convention on the Rights of the Child
• the development of early childhood education and its roles in society
• the overall structure of early childhood education services
• the national core curriculum for early childhood education and care and the early childhood education plan
• the development of children under school age
Materials
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Varhaiskasvatuslaki 2018
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Opettajien tarjoama materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Teaching methods
Itsenäinen työskentely
Parityöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Osaamisen näyttö on tällä jaksolla opiskelijan työstämä oppimispäiväkirja.
Student workload
Oppimispäiväkirja parityönä 4 op
Verkkotapaaminen, parityöskentely ja orientoiva tehtävä 1 op
Evaluation methods and criteria
Oppimispäiväkirja parityönä, arviointi täydennettävä / T1-K5
1. palautus 16.9.2025
2. palautus 30.9.2025
Osaamisen näytön tehtävä, arviointi täydennettävä / T1-K5
1. palautus 16.9.2025
2. palautus 30.9.2025
Failed (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.