Promotion of Social Inclusion in Child Protection and Mental Health and Substance Abuse Social Work (5 cr)
Code: TH00CA44-3014
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 26.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 26.08.2025 - 28.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Susanna Virta
- Course
- TH00CA44
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 49 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
Lähiopetus, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Tue 02.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Moniammatillinen työpaja |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Tue 09.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ei tilaa
|
Tue 16.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Tue 23.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ei tilaa
|
Tue 30.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Tue 07.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ei tilaa
|
Tue 14.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ei tilaa
|
Tue 21.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3014 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Vastuuopettaja: Niina Vuoristo
Ilmoittautuminen päättyy 26.8.2025.
Opetus toteutuu kampuksella. Ota mukaan läppäri, opetuksessa käytetään tiedonhakua ja läsnäolo kirjataan Itsissä.
****
Aikataulu (muutokset mahdollisia):
- 26.8 HUOM Ennakkotehtävä jaksolle
- 2.9 klo 9.00 - 15.30 opetus: Jakson aloitus klo 9.00-9.45 Johdantoa jakson teemoihin. / Niina ACES ja lapsiperheiden stressi, puheeksiotto ja lastensuojeluilmoitus terv.hoitajaopiskelijoiden kanssa.
- 9.9 itsenäinen työskentely: mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä
- 16.9 klo 10.15 - 16.00 opetus / Susanna
- 23.9 itsenäinen työskentely: riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä
- 30.9 klo 10.15 - 16.00 opetus / Susanna
- 7.10 itsenäinen työskentely lastensuojeluprosessi
- 14.10 itsenäinen työskentely lastensuojeluprosessi
- 21.10 klo 10.15 - 16.00 opetus lastensuojeluprosessi / Niina
Opetukseen osallistumista tukee se, että on jo suorittanut itsenäisen lastensuojeluprosessi -kurssin.
**
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3006 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 28.10 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.
**
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% lähiopetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen. Läsnäolon seuranta opetuksessa toteutuu kirjaamalla Itsiin läsnäoloa seuraava tehtävä opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Jos opiskelija ei ole palauttanut läsnäoloa seuraavaa tehtävää opetuspäivän klo 12.00 / 15.00 mennessä, hän tekee poissaolon korvaavan tehtävän. Läsnäoloa ei voi todentaa muulla tavalla.
Objective
· you are familiar with the values that guide child protection and mental health and substance abuse social work
· you are familiar with factors that support children’s, young people’s and adults’ mental health, and you are able to identify risks related to them
· you are familiar with the Child Welfare Act
· you are able to address and discuss questions related to mental health, substance abuse and child protection needs
· you know how to work with child protection, mental health and substance abuse clients, to guide those who need support to services and to identify the need for urgent help
Content
· ethical and non-stigmatising working methods that support clients’ well-being in child protection and mental health and substance abuse social work
· the most common mental health and substance abuse problems, addiction behaviour and the factors that cause the need for child protection
· addressing and discussing concerns and evaluating the situation
· the child protection process, the services for children, young people and families, and the child’s best interests as a primary consideration
· the mental health and substance abuse service system
Materials
Tenttimateriaali:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.
Sosiaalihuoltolaista SHL §7b, § 14, § 22, §:t 24-25b,
*****
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Itsissä
Teaching methods
- itsenäiset oppimistehtävät
- lähiopetus
Exam schedules
Verkkotentti auki ajalla 21.10 klo 16.00 - 28.10 klo 23.55.
Uusintatentti 14.11 klo 8.00 - 23.55 ja 23.1.2026 klo 8.00 - 23.55. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
- käänteinen pedagogiikka
Student workload
Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Läsnäolo lähiopetuksessa 100% (50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä)
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***
- Opintojakson tehtävien (ennakkotehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista 28.10.
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista 28.10 mennessä.
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi-kurssi hyv / hyl
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta hyl / T1-K5
Failed (0)
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.