Tanssi ja musiikki 2 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011336-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.04.2025
Ajoitus
08.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS24Tanssinopettaja syksy 24
- 08.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 14.01.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 15.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 22.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 28.01.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 29.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 04.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 05.02.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 11.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 25.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 26.02.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 04.03.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 11.03.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 08.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 15.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 16.04.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 22.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 23.04.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 29.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
- 13.05.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
Tavoitteet
Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan musiikin rakenteita. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään musiikista, rytmiikasta ja omasta äänenkäytöstään käytännön harjoitteiden kautta. Opiskelija soveltaa oppimaansa käytäntöön tanssiharjoittelussa ja tanssin opetuksessa.
Sisältö
Musiikin eri osa-alueisiin kuten musiikin teoriaan, musiikkianalyysiin, rytmiikkaan ja äänenkäyttöön tutustuminen.
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali ja harjoitteet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, runsaat ja monipuoliset käytännön harjoitukset, keskustelevat luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, pelillistäminen. Eri tyylisten teosten musiikillisiin elementteihin tutustuminen ja niiden analysoiminen monipuolisten kuunteluharjoitusten avulla. Musiikin merkitsemistapojen harjoittelu kirjoittamalla ja notaatiota tulkitsemalla. Musiikin, ja erityisesti sen rytmien, toteuttaminen kehorytmein, lausuen, liikkuen, taputtaen ja soittaen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kansainvälisyysoppiminen toteutuu eri kulttuurien musiikkia hyödyntämällä. Digioppiminen toteutuu hakemalla soivaa materiaalia ja rytmiharjoituksia verkosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilaiset saavat opetuskerroilla pienen tehtävän seuraavaksi kerraksi, ja niiden arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Rytmiikka-aiheen syventämisen ohelle käsitellään musiikin rakanteita, harmoniaa, melodiaa, tekstuuria, sointiväriä, dynamiikkaa ja kulttuurista kontekstia.
Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan kuulemaansa musiikkia. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään rytmiikasta ja muista musiikin peruselementeistä käytännön harjoitteiden kautta ja soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Ajoitus: kevät 2025
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi. Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.