Siirry suoraan sisältöön

Tanssi ja musiikki 2 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011336-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.04.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne

Ryhmät

  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24
  • 08.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 14.01.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 15.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 22.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 28.01.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 29.01.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 04.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 05.02.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 11.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 25.02.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 26.02.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 04.03.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 11.03.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 08.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 15.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 16.04.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 22.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 23.04.2025 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 29.04.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007
  • 13.05.2025 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 2 2011336-3007

Tavoitteet

Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan musiikin rakenteita. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään musiikista, rytmiikasta ja omasta äänenkäytöstään käytännön harjoitteiden kautta. Opiskelija soveltaa oppimaansa käytäntöön tanssiharjoittelussa ja tanssin opetuksessa.

Sisältö

Musiikin eri osa-alueisiin kuten musiikin teoriaan, musiikkianalyysiin, rytmiikkaan ja äänenkäyttöön tutustuminen.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali ja harjoitteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, runsaat ja monipuoliset käytännön harjoitukset, keskustelevat luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, pelillistäminen. Eri tyylisten teosten musiikillisiin elementteihin tutustuminen ja niiden analysoiminen monipuolisten kuunteluharjoitusten avulla. Musiikin merkitsemistapojen harjoittelu kirjoittamalla ja notaatiota tulkitsemalla. Musiikin, ja erityisesti sen rytmien, toteuttaminen kehorytmein, lausuen, liikkuen, taputtaen ja soittaen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kansainvälisyysoppiminen toteutuu eri kulttuurien musiikkia hyödyntämällä. Digioppiminen toteutuu hakemalla soivaa materiaalia ja rytmiharjoituksia verkosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilaiset saavat opetuskerroilla pienen tehtävän seuraavaksi kerraksi, ja niiden arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Rytmiikka-aiheen syventämisen ohelle käsitellään musiikin rakanteita, harmoniaa, melodiaa, tekstuuria, sointiväriä, dynamiikkaa ja kulttuurista kontekstia.
Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan kuulemaansa musiikkia. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään rytmiikasta ja muista musiikin peruselementeistä käytännön harjoitteiden kautta ja soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Ajoitus: kevät 2025

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi. Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.