Siirry suoraan sisältöön

Teollisuuden hankinta ja myyntitoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031228-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri

Opettaja

  • Raimo Lehto

Ryhmät

  • MRAKIS23
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Hankintatoiminta:
- Ymmärtää teollisuuden hankintojen ominaispiirteitä
- Tuntee hankintaprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yrityksen toimintaan ja talouteen - Kykenee tekemään perusteltuja make or buy päätöksiä

- Tunnistaa ja osaa hyödyntää Incoterms toimituslausekkeita
- Ymmärtää ja kykenee laskemaan elinkaarikustannuksia ja niiden vaikutusta liiketoimintaan
- Ymmärtää hankintatoiminnan vaikutukset yrityksen kannattavuuteen
- Pystyy vertailemaan ulkoistamisen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yrityksen talouteen
- Tunnistaa teollisuuden palveluliiketoiminnan ja ulkoistamisen periaatteet
- Hankintatoiminnan kustannukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä (vertailut kustannustekijöihin ja sisäiseen laskentaan sekä ulkoiseen talousinformaation)
Myyntitoiminta:
- Tuntee myyntiprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yritykseen
- Kykenee luomaan tilaustoimitusprosessin analyysin yrityksen käyttöön
- Ymmärtää asiakassuhteiden merkitys ja ylläpito B2B -kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta - Teollisuuden palveluliiketoiminnan vaikutukset asiakkaan arvonluontiin
- Asiakaskannattavuuden periaatteet

- Tunnistaa ja pystyy vertailemaan myyntitoiminnan vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä - Myynnin kustannukset (sisältää vertailut kustannustekijöihin ja sisäiseen laskentaan  sekä ulkoiseen talousinformaatioon)

Oppimateriaalit

Itslearning

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 10 tuntia ja 6h TEAMS-opetusta
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 60 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 63 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Hankintatoimessa käsitellään hankintatoimen perusperiaatteet ja onnistuneen hankintatoimen mittarit.
Myynnin osalta keskitytään BtoB kauppaan ja käsitellään myyntiin liittyvät perusasiat ja onnistuneen myynnin mittarit
Opiskelija tekee raportin tutustumalla alan kirjallisuuteen ja pyrkii ratkaisemaan ratkaisemaan Itslearningissä annetut henkilökohtaiset tehtävät koskien yrityksen hankintatoimea ja myyntiä.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä joko hankintatoimeen tai myyntiin liittyvä harjoitustyö.
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään hankintatoimeen ja myyntiin liittyviä asioita ja käydään lävitse hankinta- ja myyntiorganisaation muodostamiseen ja johtamiseen liittyvät perusteet.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Itslearningiin. Pienryhmässä tehty harjoitustyö sisältäen kirjallisen raportin ja suullisen esityksen asiantuntijaraadille. Ryhmän jäsenet voivat saada eri arvosanan. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).

Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt yhteensä 60%
- ryhmätyön raportti ja esitys 40%

Yhteensä 100%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä ja/tai ryhmätöitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä hankintatoimen ja myynnin eri osa-alueet ja ymmärtää aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Harjoitustyöt on palautettu ja hyväksytty. Harjoitustöissä on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on hyväksytysti suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle Harjoitustyöt sisältävät keskeiset osa-alueet ja kokonaiusuus on hyvin hallittu..

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Harjoitustyöt sisältävät keskeiset osa-alueet ja ratkaisuissa on innovatiivisia esimerkkejä/toimintatapoja. Harjoitustöt on suoritettu kiitettävästi.
Ryhmätöissä opiskelijan esitys- ja työtapa on innovatiivinen ja innostava.