Siirry suoraan sisältöön

Akrobatia 1b (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CI35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
  • 08.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 13.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 15.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 20.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 22.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 27.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 29.01.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 03.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 05.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 10.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 12.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 24.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 26.02.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 03.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 05.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 10.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 12.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 17.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 19.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 24.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 26.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 31.03.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 02.04.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 07.04.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 09.04.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b KU00CI35-3004
  • 14.04.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 05.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 07.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b KU00CI35-3004
  • 12.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 14.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b KU00CI35-3004
  • 19.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b
  • 21.05.2025 09:00 - 10:30, Akrobatia 1b KU00CI35-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- akrobatian ammatilliset perustekniikat permanto-, pari- ja pyramidiakrobatiassa, käsilläseisonnassa ja trampoliinilla
- akrobatian ammattisanaston, akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot
- käyttää akrobatialajin välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- soveltaa akrobatiaa taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu permanto-, pari- ja pyramidiakrobatian, käsilläseisonnan ja trampoliiniakrobatian opinnoista. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Sisällön jaksotus

Permantoakrobatia:

Siltakaato eteenpäin tasa- ja erijalkaan. Siltakaato takaperin tasa- ja erijalkaan. Puolivoltti eteen tasa- ja erijalkaan.

Banking:
Heitot 4 kädeltä, lentäjän piruetilla 180 astetta ja 360 astetta. Heitot kolmestaan ja ryhmässä. Heitot kahden heittäjän käsiltä, mitkä ovat omien reisien päällä, pienessä kyykyssä. Kaksi eri heittotempoa.
Ristiheitot ja ristiheitot lisäkädellä.

Banking pariakrossa:
Heitot heittäjän käsiltä, mitkä ovat omien reisien päällä, pienessä kyykyssä.
Heitot olkapäiltä, ja heitot pyramidissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan akrobatiatekniikan taitoja, läsnäolon aktiivisuutta ja asennetta sekä motivaatiota oppiaineeseen, opiskelijakollegoihin ja ryhmän vetäjään.

Demot ovat kahdessa osassa: välidemo marraskuussa ja päättödemo joulukuussa.
Välidemossa keskitytään tarkastelemaan akrobatiataitojen auttamista ja edelleen kehittämistä kohti valmista muotoa. Demot sisältävät permantoakrobatia- ja pyramidiakrobatiaosuudet. Demon arvosanaksi tulee näiden kahden osuuden keskiarvo.
Koko opintojakson arvosanassa huomioidaan demon arvosanan lisäksi läsnäolon aktiivisuus, kehittyminen suhteessa opiskelijan lähtötasoon ja vertaisryhmään.

Hylätty (0)

Opiskelijan läsnäolot eivät riitä hyväksyttyyn opintosuoritukseen. Opiskelijan läsnäolo ei ole ollut aktiivista, ammattimaista ja kollegiaalista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää akrobatian perustekniikkoja ja välineistöä asianmukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat: kontakti toiseen opiskelijakollegaan ja kunnioittava suhde omaan kehoon ja toisen kehoon
o osaa toimia vuorovaikutustilanteissa dialogisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan akrobaattisessa ilmaisussa
o perustelee näkemyksensä selkeäst
- toimii kaikissa tilanteisssa dialogisesti