Ilma-akrobatia 1b (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011460-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS24Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
- 10.01.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 13.01.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 17.01.2025 09:00 - 10:30, Ilma-akrobatia 1b
- 20.01.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 27.01.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 31.01.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 03.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 07.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 10.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 14.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 24.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 28.02.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 03.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 07.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 10.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 17.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 21.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 24.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 28.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 31.03.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 04.04.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 07.04.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 11.04.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 14.04.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 05.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 09.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 12.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b
- 16.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 19.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
- 23.05.2025 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1b 2011460-3010
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat trapetsilla, vertikaalikankaassa ja -köydessä
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla, vertikaalinkankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä käytetään mm. mallioppimista, vertaisoppimista ja tekemällä oppimista. Hyödynnämme myös
internetiä ja somesta löytyviä eri kanavia kuten Instagram. Osa oppimista on itsenäinen treenaaminen ja
voimaharjoittelu.
Sisällön jaksotus
Tekninen sisältö
Rengastrapetsi:
-merenneito
-amazon
-linnunpesä ylätangolla + notkistus
-ilona + jatko
-haara
-rintaseisonta + variaatiot
-niskaseisonta
-kauris + variaatiot
-linnunpesä
-enkeli + variaatiot
-krusifiksi
-tankohartianoja
-viinilasi
-peppubalanssi
-vatsabalanssi
-selkäbalanssi + variaatiot
-selällään balanssi sivuttain
-yhden polven kieppi ylös
-istuen kupperi
-solnuska
-kylkipistokas
-senses roikunta
-liz pyörähdys
-nilkkaroikunta
-kantapääroikunta
-ylätangolta tiputus vatsalle
-taakse pendoliino tempolla ja ilman tempoa
Paritrapetsi:
-catcher + taitto + ylösnousu
-catcher + skin the cat ja pyörähdys
-istuminen + jalkapöytäroikunta haarojen välissä
-istuminen + nilkkanilkka
-istuminen + säärisääri
-istuminen + makuu jalkojen päällä (niska + haarat)
-istuminen + olkapäillä seisonta
-istuminen + päälläseisonta
-istuminen + luisutus kainaloille
-vatsab. + enkeli
Tuplana:
-yhden köyden roikunta
-keinu
-haara
-amazon
-enkeli
Köydessä ja tangolla:
-linnunpesä
-pää alaspäin roikunta, jalka variaatiot
-kainalomakuu
-roikkuen spagun päällä spagu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
-läsnäoloon tunneilla
-teknilliseen suoritukseen
-itsenäiseen työskentelyyn
-muiden kanssa työskentelyyn
-demoihin
-itsearviointiin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- on suorittanut vaaditut demot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- hallitsee jonkin verran aiemmin mainituista tekniikoista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- pystyy suorittamaan aiemmin mainitut teknilliset liikkeet puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan kriittistä palautetta
- kykenee työskentelemään muiden opiskelijoiden kanssa
- toimii kannustavan ilmapiirin periaatteiden mukaan