Liikeilmaisu 1b (2 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CI39-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS24Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
- 14.01.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b
- 16.01.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b: Nykytanssi, nykytanssin lattiatekniikat ja partnerointia
- 21.01.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b: mattopilates ja balettitekniikka
- 23.01.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b: Nykytanssi, nykytanssin lattiatekniikat ja partnerointia
- 28.01.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b ja 2b: floor- ja keskilattiabarre
- 30.01.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 04.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b ja 2b: floor- ja keskilattiabarre
- 06.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 11.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b ja 2b: floor- ja keskilattiabarre
- 13.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 25.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 27.02.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 04.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 06.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 11.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 13.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 18.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 20.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 25.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 27.03.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 01.04.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 03.04.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 08.04.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 10.04.2025 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004
- 06.05.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 08.05.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 13.05.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
- 15.05.2025 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 1b KU00CI39-3004, Liikeilmaisu 2b KU00CI41-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Oppimateriaalit
Opettajan tunnilla jakama materiaali.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellinen oppiminen, vertaisoppiminen ja mallioppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Jatkuva oppiminen ja oman oppimispolun analysointi.
Dialogiin pyrkiminen suhteessa itseen, toisiin ja opittaviin asioihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lähiopetus ryhmässä työjärjestyksen mukaisesti.
Välidemo: 11.2. klo 9-10:30 ja 13.2. klo 9-10:30
Päättödemo:13.5. klo 9-10:30 ja 15.5. klo 9-10:30
Demot taltioidaan.
Videotaltiointien pohjalta oman liikkeellisen ja tanssiteknisen osaamisen reflektoiminen oppimispäiväkirjamuotoisesti. Analysoidaan seuraavia asioita:
- kehon ryhti ja linjaus, keskivartalon kannatus ja tuki
- koordinaatio
- tasapainon hallinta
- liikkeen rytmittäminen
- liikemuisti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä.
Oman ja toisen kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen sekä tuntemusten analysoiminen ja sanallistaminen.
Aktiivinen havainnointi ja liikkeellinen kokeileminen.
Turvallisemman tilan periaatteiden mukainen toiminta suhteessa itseen ja toisiin.
Aktiivinen ja läsnäoleva vuorovaikutus toisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson toteuttaminen lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson oppiminen perustuu ryhmässä tekemiseen ja vuorovaikutukseen ryhmän muiden opiskelijakollegojen kanssa. Jos opiskelijalla jää poissaoloja vaadittuun opintojakson hyväksyntään (hyväksytty suoritus 80% läsnäoloja) hän sopii oman tutoropettajansa kanssa opintojakson tekemisen tavoista hops-keskustelussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tanssitekniikka- ja repertuaariharjoitukset ja tekniikkaa tukevat oheisharjoitukset, luovat harjoitukset, yksilö, pari- ja pienryhmätehtävät.
Itsearviointitehtävät.
Vertaispalauteharjoitukset.
Välidemo ja päättödemo.
Sisällön jaksotus
Opintojakson yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnittella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Opintojakso on sirkustekniikkaa tukeva opintojakso, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä.
Opintojakso jakaantuu kahteen osaan:
Osa a) baletin tekniikkaopinnot pilateksen oheisharjoitteilla maustettuna
Osa b) jazz- ja nykytanssin tekniikkaopinnot liikeimprovisaation tehtävillä maustettuna
Osa a) baletin tekniikkaopinnot ja oheisharjoitukset
Tavoitteet:
- omaa kehollisuutta tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän asenteen etsiminen ja ylläpitäminen
- oman kehon optimaalisen asennon, ryhdin ja linjausten ylläpito ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkanivelen tuki, lapatuki, luotisuoralinja, tukijalka, symmetria, taloudellisuus, turvallisuus ja esteettisyys)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten vahvistaminen
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen ja kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten vahvistuminen sekä vartalon neliön hallinta
- lateraalihengityksen hyödyntäminen kaikissa liikkeissä tietoisesti'
- baletin jalkojen, käsien ja pään perusasentojen hahmottaminen ja muistaminen
- baletin perussuuntien ymmärtäminen ja muistaminen
- terävän ja pehmeän dynamiikan tuottaminen yksittäisissä liikkeissä ja liikesarjoissa
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle, yhdeltä kahdelle ja yhdeltä yhdelle jalalle
- musikaalisuus, musiikin kuunteleminen ja liikkeiden toteutus musiikin luonnetta ja tahtilajia toteuttaen
Oppisisältö:
- keskivartalon aktivointiharjoitukset
- yläselän vahvistusharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lateraalihengitysharjoitukset
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset lonkan koukistajat, takareidet, rintaranka, pakarat, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset yhdessä
Harjoitukset ja tekniikat:
1. Vartalon optimaalinen asento selin, kylkimakuulla, vatsalla, konttausasennossa ja pystyasennossa.
2. Jalkojen VI, I, II, III, IV asento, (V asento vapaavalintaisena)
3. Käsien asennot: neutraali, perus, I, II, III ja alongee
4. Käsien port de bras: 1/2, I, II, III, IV ja V
5. Pään eri asennot: kallistus, kierto ja kääntö
6. Plié: demi ja grand plié kaikissa jalkojen asennoissa
7. Relevé kaikissa jalkojen asennoissa: suorin polvin, demi pliestä, demi pliehen, sarjana
8. Battement tendu: VI, I ja III asennosta en croix:suorin polvin, demi pliessä, demi pliehen, plié soutenu, sidonnat
9. Battement tendu jeté: VI, I ja III asennosta en croix: suorin polvin, demi pliessä, demi pliehen, pique, painonsiirroilla
10. Rond de jambe: en dehors ja en dedans, lattialla, 45 astetta ja 90 astetta
11. Sur le cou-de-pied: ojennetulla nilkalla edessä ja takana
12. Battement frappé: ojennetulla nilkalla ja fleksistä
13. Battement retiré: edessä ja takana ja passé
14. Battement releve lent: en croix
15. Battement developpée: en croix
16. Grand battement jeté: en croix
17. Taivutus lantiosta eteen 90 astetta
18. Taivutus yläselästä taakse
19. Venyttelyt aktiisen liikkuvusharjoittelun periaattein
20. Hypyt: Temps leve saute, Pas Echappé, Jetes, Assembles Sissonne temps leves arabeskissä, Pas de chat, Saut de basque, Grand jetes, Pas emboites
21. Laukka, polkka, hyppyaskel, triplet
22. Tanssisarjat
23. Luovat harjoitukset
Osa B) Jazztanssin ja nykytanssin tekniikkaopinnot ja koreografia
Tavoitteet:
- samat tavoitteet kehon työturvallisen asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottamiseen ja hallintaan kuin baletin tekniikoissakin
- vartalon painon tunteminen ja painolle antautumisen ja vastustamisen hyödyntäminen liikkeissä
- kehon eri toimintamahdollisuuksiin tutustuminen nivelten mahdollisuuksien kautta: fleksio- ekstensio, abduktio-adduktio, rotaatio, lateraalifleksio
- tilan eri suuntien ja tasojen käyttäminen liikkeissä
- liikkeen hahmottaminen rytmin ja ajalle antautumisen sekä aikaa vastustavan liikkeen kautta
- hengityksen yhdistäminen liikkeeseen
- swingin ymmärtäminen liikkeessä
- liikkeen aksentoimisen ymmärtäminen
- nykytanssin lattiatekniikoiden perusteet
- kontakti-improvisaation paritekniikoiden perusteet
- lukukauden lopussa ennen kiertävää sirkusta, tanssillisen koreografian harjoittelu vertaisohjaajan Ira Tuppuraisen kanssa osana tuntia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten opiskelijakollegojen harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan asentojen ja liikkeiden oppiminen ja liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemoissa suoriutuminen.
Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Opintojakso päättyy henkilökohtaiseen palautekeskusteluun opiskelijan kanssa lukukauden lopussa.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan tanssinopettajakoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on poissaoloja lähiopetuksesta yli 20%. Annettuja oppimistehtäviä ei ole palautettu määräajassa. Asenne opiskeluun, opiskelukollegoihin, oppiaineeseen ja opettajaan on epäammattimainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset tanssitekniikkaan liittyvät ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää tanssin perustekniikkoja ja välineistöä turvallisesti
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
- toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- käyttää keskeisiä tanssitekniikan ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
- etsii tanssitekniikoiden tietoa eri lähteistä
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- tunnistaa oman liikkeellisen tekniikkatyöskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat (kuten oman anatomian ja sen kuuntelemisen ja kunnioittamisen)
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää