Siirry suoraan sisältöön

Kehonhuolto 1b (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011444-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
  • 10.01.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 17.01.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 31.01.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 07.02.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 14.02.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 28.02.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 07.03.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 14.03.2025 09:00 - 12:15, Kehonhuolto: Voimaharjoittelun perusteet ja harjoittelun aikatauluttaminen
  • 14.03.2025 13:15 - 16:30, Voimaharjoittelun perusteet ja harjoittelun aikatauluttaminen
  • 21.03.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 28.03.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 04.04.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 11.04.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 09.05.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto
  • 16.05.2025 13:15 - 14:45, Kehonhuolto

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kehollinen oppiminen. Somaattinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä, yksilö, pari ja pienryhmäharjoitukset, toisen oppijan liikkeen havainnointi ja analysoiminen sekä taktiilinen avustaminen. Kehonhuollon menetelmien testaaminen käytännössä omalla kehonpainoharjoittelulla ja erilaisia pienvälineitä hyödyntäen. Oman kehomielen kuunteleminen. Dialogiin pyrkiminen suhteessa itseen ja toiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen Itsiin kevään lopussa.
Oman kehotietoisuuden reflektointi oppimispäiväkirjamuodossa kirjallisesti ja henkilökohtaisessa palautekeskustelussa reflektion teemoista keskusteleminen. Oppimispäiväkirjan palauttaminen Itsiin Itsissä olevien ohjeiden mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Yleinen kuvaus:
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Kehonhuolto 1b tavoitteet:
Tavoitteena on oppia
- huoltamaan omaa kehoa kokonaisvaltaisesti päästä varpaisiin
- havainnoimaan ja analysoimaan oman kehon ominaisuuksia: voima, liikkuvuus, koordinaatio, tasapaino, liikkeen rytmityskyky, kehon linjaukset
- kuuntelemaan oman kehon viestejä ja työstämään harjoitteita somaattisella tavalla
- keinoja vahvistaa selkärangan erityisesti rintarangan liikkuvuutta ja voimaa, lapaluu-olkapää yhteyttä, lonkkanivelen liikkuvuutta ja voimaa sekä kyynärpää-ranne-sormet yhteyttä
- tapoja vahvistaa niveliä ympäröivää syvää lihastukea (erityishuomio olkapää, lonkkanivel, polvet, nilkat, kyynärnivel, ranteet, lanneranka)
- rentouttamisen keinoja erilaisten pienvälineiden avulla
- keinoja avaamaan eniten kuormittuneita kehon eri osia erilaisilla menetelmillä
- keinoja havainnoida ja hallita oman kehon jännittämistä ja rentoutta
- ymmärtämään mitä tarkoitetaan kestävyysvoimalla, nopeusvoimalla ja maksimivoimalla, miten harjoituttaa voimaominaisuuksia ja miten rytmittää harjoittelua (harjoittelun aikataulut, harjoittelun voimakkuus, harjoittelun fokusoiminen)
Oppisisältö:
- lämmittävien rutiinien malleja jotka toteutetaan oman kehon painoa vastaan ja apuna pienvälineet: elastinen kuminauha, Magic circle, rulla, painopallo, keppi
- keskivartalon tuen ja lapatuen vahvistaminen
- lateraalihengityksen harjoitteet polttoaineena liikkeelle
- selkärangan ja lonkka- sekä olkanivelen että kyynärnivelen ja ranteiden tukivoimaa ja liikkuvuutta vahvistavat harjoitteet matolla ja pienvälineitä apuna käyttäen
- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun harjoitteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin, selkärangan liikeratoihin ja ranteisiin
- fasciaharjoitteet kehon eri fascialinjoille pienvälineitä apuna käyttäen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen kehonhuoltoon ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen ryhtiä, linjauksia, koordinaatiota, hengittämistä sekä voimaa ja liikkuvuutta rakentavasti.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, tiedollista ja taidollista kehonhuolto-osaamista suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta kehonhuollon opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kehonhuoltoharjoitusten tekeminen omaa kehoa kuunnellen ja omaa kehollisuutta haastaen
- annettujen oppimistehtävien työstäminen ohjeistuksen mukaisesti
- ammattimainen asenne kehonhuollon opiskeluun

Hylätty (0)

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta ja oppimistehtäviä ei ole palautettu määräajassa. Epäammattimainen asenne omaa ja toisen kehonhuollon opiskelua kohtaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset kehonhuollon käsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää kehonhuollon erilaisia perustekniikkoja ja apuvälineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa kehonhuollon osaamistaan hyödyntäen Taideakatemian oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä kehonhuollon käsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa kehonhuoltotyöskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa kehonhuollon pitkäjänteisen ja tavoitteellisen toiminnan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan kehonhuollon keinoin säännöllisesti ja määrätietoisesti
o osaa perustella oman kehonhuoltotoimintaansa sekä jakaa omaa osaamistaan toisille