Physical conditioning 1b (2 cr)
Code: 2011444-3009
General information
- Enrollment
-
08.12.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 30.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Course
- 2011444
Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 10.01.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 17.01.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 31.01.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 07.02.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 14.02.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 28.02.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 07.03.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 14.03.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
Kehonhuolto: Voimaharjoittelun perusteet ja harjoittelun aikatauluttaminen |
LIN_A203
Iso sirkussali
LIN_A208 Pieni sirkussali |
Fri 14.03.2025 time 13:15 - 16:30 (3 h 15 min) |
Voimaharjoittelun perusteet ja harjoittelun aikatauluttaminen |
LIN_A203
Iso sirkussali
LIN_A208 Pieni sirkussali |
Fri 21.03.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 28.03.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 04.04.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 11.04.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 09.05.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Fri 16.05.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Kehonhuolto |
LIN_HK13
Kehonhuolto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Yleinen kuvaus:
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Kehonhuolto 1b tavoitteet:
Tavoitteena on oppia
- huoltamaan omaa kehoa kokonaisvaltaisesti päästä varpaisiin
- havainnoimaan ja analysoimaan oman kehon ominaisuuksia: voima, liikkuvuus, koordinaatio, tasapaino, liikkeen rytmityskyky, kehon linjaukset
- kuuntelemaan oman kehon viestejä ja työstämään harjoitteita somaattisella tavalla
- keinoja vahvistaa selkärangan erityisesti rintarangan liikkuvuutta ja voimaa, lapaluu-olkapää yhteyttä, lonkkanivelen liikkuvuutta ja voimaa sekä kyynärpää-ranne-sormet yhteyttä
- tapoja vahvistaa niveliä ympäröivää syvää lihastukea (erityishuomio olkapää, lonkkanivel, polvet, nilkat, kyynärnivel, ranteet, lanneranka)
- rentouttamisen keinoja erilaisten pienvälineiden avulla
- keinoja avaamaan eniten kuormittuneita kehon eri osia erilaisilla menetelmillä
- keinoja havainnoida ja hallita oman kehon jännittämistä ja rentoutta
- ymmärtämään mitä tarkoitetaan kestävyysvoimalla, nopeusvoimalla ja maksimivoimalla, miten harjoituttaa voimaominaisuuksia ja miten rytmittää harjoittelua (harjoittelun aikataulut, harjoittelun voimakkuus, harjoittelun fokusoiminen)
Oppisisältö:
- lämmittävien rutiinien malleja jotka toteutetaan oman kehon painoa vastaan ja apuna pienvälineet: elastinen kuminauha, Magic circle, rulla, painopallo, keppi
- keskivartalon tuen ja lapatuen vahvistaminen
- lateraalihengityksen harjoitteet polttoaineena liikkeelle
- selkärangan ja lonkka- sekä olkanivelen että kyynärnivelen ja ranteiden tukivoimaa ja liikkuvuutta vahvistavat harjoitteet matolla ja pienvälineitä apuna käyttäen
- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun harjoitteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin, selkärangan liikeratoihin ja ranteisiin
- fasciaharjoitteet kehon eri fascialinjoille pienvälineitä apuna käyttäen
Objective
Students are able to• to maintain their own bodies and its functioning independently• develop the capacity of their own body in strength and streching, body awareness and muscular balance• prevention of sports injuries• plan and implement different methods independently in physical body conditioning
Content
Supporting the circus technical course study program, the aim of the studies is to guide the students to manage their own bodies and to maintain the body's capacity for worklife. The training includes a variety of body care methods that will help students to build their own body maintenance program. The studies consist of theoretical and practical lectures, exercises and assignments. In addition, the studies include a written body maintenance program implementation plan, independent execution and reporting of.
Teaching methods
Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kehollinen oppiminen. Somaattinen työskentely
International connections
Lähiopetus ryhmässä, yksilö, pari ja pienryhmäharjoitukset, toisen oppijan liikkeen havainnointi ja analysoiminen sekä taktiilinen avustaminen. Kehonhuollon menetelmien testaaminen käytännössä omalla kehonpainoharjoittelulla ja erilaisia pienvälineitä hyödyntäen. Oman kehomielen kuunteleminen. Dialogiin pyrkiminen suhteessa itseen ja toiseen.
Student workload
Oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen Itsiin kevään lopussa.
Oman kehotietoisuuden reflektointi oppimispäiväkirjamuodossa kirjallisesti ja henkilökohtaisessa palautekeskustelussa reflektion teemoista keskusteleminen. Oppimispäiväkirjan palauttaminen Itsiin Itsissä olevien ohjeiden mukaisesti.