Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 3b (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011442-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.01.2025 - 28.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Oppimateriaalit

Lähdeaineistoa ja suositeltavaa kirjallisuutta etukäteen, opintojakson aikana ja myöhemmin luettavaksi sekä kirjallisten tehtävien lähteiksi:
Anttila, Eeva. Tanssin aika.
Adshead, J. An introduction to Dance Analysis.
Bartenieff, I. Body movement- Coping with the environment.
Burrows, Jonathan. A choreographer´s Handbook.
Björfors, Tilde & Lind Kajsa. Inuti ett circus hjärtä. Inside a circus heart.
Hackney, Peggy. Making Connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals.
Humphrey, D. The Art of making dances.
Laban, R. Mastery of movement 3rd Ed.
Moore, C.-Yamamoto, K. Beyond Words- Movement Observation and Analysis.
Smith, J. Dance composition.
Preston-Dunlop, Valerie. Looking at Dances.
Pavis, Patrice. Languages of the stage: Essays in the Semiology of the theatre.
Uusikylä, Kari. Luovuus kuuluu kaikille.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, kokeilemalla ja tutkimalla oppiminen, vertaisoppiminen, keksivä oppiminen, oppimaan oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Yksilö, pari ja ryhmäharjoitukset. Rakentava ja jatkuva palaute opiskelijoiden ja opettajan välillä sekä opiskelijalta opiskelijalle välillä. Liikkeen orgaaninen tekeminen, havainnointi, analysointi ja edelleen kehittäminen.
Pohdinnassa taloudellinen ja ergonominen luomisen tapa. Dialogiin pyrkiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) lähiopetus 9X1,5h= 13,5h, 0,5op
- lähiopetus jakaantuu kolmeen osaan:
a) elämän ilmiöistä koreografiaksi:
- teemana rakkaussuhdekaari
- teemana elämänkaari: syntymä, lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus, kuolema
- teemana toisen opiskelijan keksimä elämän ilmiö, jossa tapahtuu 3-5 muodonmuutosta
- liikeimproamalla ilmiöstä syntyviin ajatuksiin, mielikuviin, symboleihin, metaforiin
- luomalla koreografia ko. ilmiön dramaturgista kaarta käyttäen
- liikkeen elementeistä koreoksi: ele, kehonosat, muodon muuntumiset, reitit
b) liikkeellisten elementtien ja laatujen tutkiminen käytännössä, kirjaaminen ja analysoiminen jo olemassa olevasta omasta sirkusliikemateriaalista, sirkustekniikoista ja ilmaisun taidoista
- liikkeen elementit: aika, tila, voima ja virtaus
- elementeistä omat oppimistehtävät erillisessä dokumentissa Itsissä

2) oman liikkeellisen repertuaarin luominen, toteuttaminen ja videotaltiointi sekä toisen liikerepertuaarin analysoiminen kirjallisesti vertaispalauteparille
- aika: huhti-toukokuu 2025, Itsissä

3) liikeanalyysitehtävä omasta sooloteoksesta, 13h, 0,5op
Katso oma sooloteoksesi videotallenteelta, analysoi siitä teoksen rakenne ja muoto, kuinka monta osaa teoksessa on, nimeä osat, nimeä kussakin osassa fokuksessa olevat: kehon toiminnot, kehon asennot, eleet, muoto, muodon muuntumistavat, dynamiikat, aika, tila, voima, virtaus, jännite sekä eri elementtien väliset suhteet.

Tutustu ennen oman soolosi analyysia kahteen kirjalliseen opinnäytetyöhön alla olevasta listauksesta:
Annamari Kuittisen kirjallinen opinnäytetyö, Hanna Närhisalon kirjallinen opinnäytetyö, Nea Waismaan kirjallinen opinnäytetyö, Elina Sirkiän kirjallinen opinnäytetyö.
Hyödynnä opinnäytetöitä oman soolosi analysoimisessa.

4) tutustu kahteen lähdekirjaan ja niistä vähintään 40 sivun tekstiin joka käsittelee kehollisuutta, kehon ilmaisun mahdollisuuksia ja tapoja, koreografian luomista, harjoittamista, katsomista ja analysointia:
- kirjoita lähdeaineiston pohjalta tiivis essee itseäsi erityisesti kiinnostavista aiheista ja tärkeimmistä huomioistasi, pohdi miten sirkuksen liike muuntuu esitykselliseen muotoon ja taiteelliseen ilmaisuun ja minkälaisia ovat sirkuksen liikkeelliset merkitykset ilmaisevana kielenä: symbolit, viitteet, metaforat, 15h, 0,5op

Yllä olevien oppimistehtävien palautus Itsiin: pe 23.5.2025 klo 16 mennessä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on:

- perehdyttää sirkusopiskelijat erilaisiin tapoihin luoda uutta liikemateriaalia ja varioida ja muokata jo olemassa olevaa sirkuksen/ esittävän taiteen
liikemateriaalia.

- antaa erilaisia lähestymistapoja liikkeen luomiseen, koreografian rakentamiseen itselle ja muille sekä opetustuntien luovaan työskentelyyn.

- että opiskelijat kokeilevat liikkeen erilaisia muokkaustapoja oman sirkusteknisen päälajinsa ja sirkusvälineensä kanssa

- että opiskelijat saavat liikeideoita tuleviin taiteellisiin esitysprojekteihin ja opetustyöhön

Opinnot jakautuvat neljään osaan:
osa 1: lähiopetus 9 X1,5h= 13,5h, 0,5op
osa 2: videointitehtävät, 0,5op
osa 3: oman sirkussoolon liikeanalyysitehtävä 0,5op
osa 4: kirjalliseen lähdeaineistoon tutustuminen ja sen pohjalta oman koreografisen ajattelun haastaminen ja auki kirjoittaminen, 0,5op
Yhteensä: 2op
Tehtävät palautetaan Itsiin omiin kansioihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo lähiopetuksessa, vertaispalautteen laatu, oppimistehtävien toteuttaminen ja palauttaminen ohjeiden mukaisesti, kyvykkyys kokeilla, luoda, havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti ja ammattimainen tutkiva asenne koreografiseen oppimiseen.

Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen ja musiikin yleistä arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta. Oppimistehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä ja niiden laatu on arviointikriteerien alapuolella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
Opiskelija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti luomisessa, havainnoimisessa ja analysoimisessa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti sirkustaiteen ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
tiedostaa omat eettiset ja ekologiset periaatteensa
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti oppimistehtävissä
o analysoi ja kehittää sirkustaiteen työskentelytapoja
o analysoi ja edistää sirkustaiteen kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti sirkustaiteen erilaisissa oppimistehtävissä