Skip to main content

Dance and movement expression 3b (2 cr)

Code: 2011442-3009

General information


Enrollment
25.01.2025 - 28.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2025 - 30.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Minna Karesluoto
Course
2011442

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 13 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 25.02.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 27.02.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 06.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 20.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 27.03.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 03.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 10.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 17.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Thu 24.04.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Liikeilmaisu kompositiosta koreografiaksi
LIN_A203 Iso sirkussali
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteena on:

- perehdyttää sirkusopiskelijat erilaisiin tapoihin luoda uutta liikemateriaalia ja varioida ja muokata jo olemassa olevaa sirkuksen/ esittävän taiteen
liikemateriaalia.

- antaa erilaisia lähestymistapoja liikkeen luomiseen, koreografian rakentamiseen itselle ja muille sekä opetustuntien luovaan työskentelyyn.

- että opiskelijat kokeilevat liikkeen erilaisia muokkaustapoja oman sirkusteknisen päälajinsa ja sirkusvälineensä kanssa

- että opiskelijat saavat liikeideoita tuleviin taiteellisiin esitysprojekteihin ja opetustyöhön

Opinnot jakautuvat neljään osaan:
osa 1: lähiopetus 9 X1,5h= 13,5h, 0,5op
osa 2: videointitehtävät, 0,5op
osa 3: oman sirkussoolon liikeanalyysitehtävä 0,5op
osa 4: kirjalliseen lähdeaineistoon tutustuminen ja sen pohjalta oman koreografisen ajattelun haastaminen ja auki kirjoittaminen, 0,5op
Yhteensä: 2op
Tehtävät palautetaan Itsiin omiin kansioihin.

Objective

Students are studying ballet and contemporary dance techniques and different movement improvisational approaches. Students are gaining good knowledge and physical skills into basics in dance and in movement expression. Students are recognising the connection between thinking and moving. Students are able to plan, create and shape bodily movements and also to develop different movement frases. Students can analyze their own and other´s movement language. Students are able to evaluate their own learning process in dance techniques and also in creative tasks.

Content

The goal of the studies is to deepen student´s capability to move, create movement and understand the meanings of movement on stage. The studies are consisting ballet and contemporary dance techniques, movement improvisation, composition and choreography. The main emphasis is to develop student´s to create and elaborate movement material. Studies are done in group and they consist practical classes, different training tasks and demos.

Materials

Lähdeaineistoa ja suositeltavaa kirjallisuutta etukäteen, opintojakson aikana ja myöhemmin luettavaksi sekä kirjallisten tehtävien lähteiksi:
Anttila, Eeva. Tanssin aika.
Adshead, J. An introduction to Dance Analysis.
Bartenieff, I. Body movement- Coping with the environment.
Burrows, Jonathan. A choreographer´s Handbook.
Björfors, Tilde & Lind Kajsa. Inuti ett circus hjärtä. Inside a circus heart.
Hackney, Peggy. Making Connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals.
Humphrey, D. The Art of making dances.
Laban, R. Mastery of movement 3rd Ed.
Moore, C.-Yamamoto, K. Beyond Words- Movement Observation and Analysis.
Smith, J. Dance composition.
Preston-Dunlop, Valerie. Looking at Dances.
Pavis, Patrice. Languages of the stage: Essays in the Semiology of the theatre.
Uusikylä, Kari. Luovuus kuuluu kaikille.

Teaching methods

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, kokeilemalla ja tutkimalla oppiminen, vertaisoppiminen, keksivä oppiminen, oppimaan oppiminen.

International connections

Lähiopetus ryhmässä. Yksilö, pari ja ryhmäharjoitukset. Rakentava ja jatkuva palaute opiskelijoiden ja opettajan välillä sekä opiskelijalta opiskelijalle välillä. Liikkeen orgaaninen tekeminen, havainnointi, analysointi ja edelleen kehittäminen.
Pohdinnassa taloudellinen ja ergonominen luomisen tapa. Dialogiin pyrkiminen.

Student workload

1) lähiopetus 9X1,5h= 13,5h, 0,5op
- lähiopetus jakaantuu kolmeen osaan:
a) elämän ilmiöistä koreografiaksi:
- teemana rakkaussuhdekaari
- teemana elämänkaari: syntymä, lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus, kuolema
- teemana toisen opiskelijan keksimä elämän ilmiö, jossa tapahtuu 3-5 muodonmuutosta
- liikeimproamalla ilmiöstä syntyviin ajatuksiin, mielikuviin, symboleihin, metaforiin
- luomalla koreografia ko. ilmiön dramaturgista kaarta käyttäen
- liikkeen elementeistä koreoksi: ele, kehonosat, muodon muuntumiset, reitit
b) liikkeellisten elementtien ja laatujen tutkiminen käytännössä, kirjaaminen ja analysoiminen jo olemassa olevasta omasta sirkusliikemateriaalista, sirkustekniikoista ja ilmaisun taidoista
- liikkeen elementit: aika, tila, voima ja virtaus
- elementeistä omat oppimistehtävät erillisessä dokumentissa Itsissä

2) oman liikkeellisen repertuaarin luominen, toteuttaminen ja videotaltiointi sekä toisen liikerepertuaarin analysoiminen kirjallisesti vertaispalauteparille
- aika: huhti-toukokuu 2025, Itsissä

3) liikeanalyysitehtävä omasta sooloteoksesta, 13h, 0,5op
Katso oma sooloteoksesi videotallenteelta, analysoi siitä teoksen rakenne ja muoto, kuinka monta osaa teoksessa on, nimeä osat, nimeä kussakin osassa fokuksessa olevat: kehon toiminnot, kehon asennot, eleet, muoto, muodon muuntumistavat, dynamiikat, aika, tila, voima, virtaus, jännite sekä eri elementtien väliset suhteet.

Tutustu ennen oman soolosi analyysia kahteen kirjalliseen opinnäytetyöhön alla olevasta listauksesta:
Annamari Kuittisen kirjallinen opinnäytetyö, Hanna Närhisalon kirjallinen opinnäytetyö, Nea Waismaan kirjallinen opinnäytetyö, Elina Sirkiän kirjallinen opinnäytetyö.
Hyödynnä opinnäytetöitä oman soolosi analysoimisessa.

4) tutustu kahteen lähdekirjaan ja niistä vähintään 40 sivun tekstiin joka käsittelee kehollisuutta, kehon ilmaisun mahdollisuuksia ja tapoja, koreografian luomista, harjoittamista, katsomista ja analysointia:
- kirjoita lähdeaineiston pohjalta tiivis essee itseäsi erityisesti kiinnostavista aiheista ja tärkeimmistä huomioistasi, pohdi miten sirkuksen liike muuntuu esitykselliseen muotoon ja taiteelliseen ilmaisuun ja minkälaisia ovat sirkuksen liikkeelliset merkitykset ilmaisevana kielenä: symbolit, viitteet, metaforat, 15h, 0,5op

Yllä olevien oppimistehtävien palautus Itsiin: pe 23.5.2025 klo 16 mennessä.

Go back to top of page