Siirry suoraan sisältöön

Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: EV00CY59-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

05.02.2025 - 13.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tuotantotalous ja yhteiset opinnot

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu
  • Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla

Opettaja

  • Liisa Lehtinen
  • Sari Airenne
  • Heidi Salokangas

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Ryhmät

  • JOTVALAK25
    Vastuullinen laadunhallinta ja tuotekehitys tekstiili-, muoti- ja pakkausalalla

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 05.02.2025 16:00 - 18:00, Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3002
  • 27.02.2025 16:00 - 19:00, Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3002
  • 12.03.2025 16:00 - 19:00, Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3002
  • 26.03.2025 16:00 - 19:00, Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3002

Tavoitteet

• Tuntee business to business- ja kuluttajamarkkinoinnin lainsäädännön eroja.
• Tunnistaa markkinoinnin itsesääntelyohjeita.
• Osaa hakea lainsäädäntöä koskevaa tietoa esim. finlexistä.
• Tunnistaa markkinointioikeudellisia ongelmia.
• Tutustuu markkinointioikeuden riidanratkaisujärjestelmään pääpirteittäin.

Sisältö

• Vastuullinen markkinointiviestintä
• Viherpesun välttäminen
• Luotettavan tiedon välittäminen osana yrityksen brändiä, mm. kansainvälisessä kaupassa
• Viherväittämät
• Vertaileva markkinointi: tekstiili- ja pakkausmateriaalien vertailu
• Vastuullisuusraportointi ja - viestintä

Oppimateriaalit

Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Etäluentoja, itsenäistä opiskelua, vertaisoppimista ryhmätyöskentelyn kautta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti oppimisalustalla viimeisellä tapaamiskerralla. Uusintakertojen aikataulu sovitaan opiskeloiden kanssa yhdessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, käänteinen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)

Kontaktikertoja 4 x 4 h (16 h) etänä verkossa, 119 h itsenäinen työskentely (tunneille valmistavaa perehtymistä, oppimistehtäviä)

Sisällön jaksotus

Markkinointioikeuden kokonaiskuva:
- Business to business -markkinoinnin lainsäädäntö (esim. Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Kuluttajamarkkinoinnin lainsäädäntö (Kuluttajansuojalaki) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Alan itsesääntelyohjeet, hyvän liiketavan mukainen markkinointi (Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt 2018, Kuluttaja-asiamiehen ohjeet)
- Markkinointisäännösten riidanratkaisujärjestelmä: oikeusistuimet (Markkinaoikeus, käräjä/hovi/korkein oikeus) ja suosituksia antavat toimijat (kuluttaja-asiamies, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta)
- Markkinointioikeuden ratkaisukäytäntöjä harhaanjohtavasta, vertailevasta, sopimattomasta markkinoinnista tekstiili-, pakkaus- ja muilla toimialoilla.
- Esimerkkejä alakohtaisista pakkausmerkinnöistä
- Green Marketing eri kohderyhmille
- Green Marketing osana liiketoimintasuunnitelmaa

Verkkoluennot
05.02.2025 16.00 - 18.00
27.02.2025 16.00 - 19.00
12.03.2025 16.00 - 19.00
26.03.2025 16.00 - 19.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava

Vastuuopettaja: heidi.salokangas@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).

Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.