Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 06.11.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katri Viippo
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Tiimityöskentely
Kurssityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Its-verkkotentti 4.12.2025 klo 15.30
Opintojaksolla on kaksi uusintatenttipäivää. Uusintatenttiin on ilmoittauduttava viimeistään 14 päivää ennen tenttipäivää sähköpostitse tentin vastaanottavalle opettajalle Sirppa Kinokselle
1. uusintatentti 15.1.2026 klo 14-14.30
2. uusintatentti 12.3.2026 klo 14-14.30
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen
2. Aktiivinen osallistuminen kurssitapaamisiin
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
4. Kirjaaminen ja tietoturvatehtävän tekeminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
5. Simulaatioon osallistuminen
6. Yksilötentti verkossa
Sisällön jaksotus
Vko 45-51
Ennakkotehtävä: Kanta verkkokoulun suorittaminen
Vko 45: 6.11.2025 klo 16-18 Opintojakson aloitus; 1. viikkotehtävän anto
Vko 46: Itsenäinen opiskelu: 1. viikkotehtävän palautus 13.11., 2. viikkotehtävän aloitus
Vko 47: 20.11. klo 14-16; 2. viikkotehtävän purku, 3. viikkotehtävän aloitus
Vko 48: Itsenäinen opiskelu; 3. viikkotehtävän palautus 27.11.
Vko 49: 4.12. klo 14-16; Simulaatiot ja tentti
Kirjaaminen ja tietoturva-tehtävän tekeminen 18.12.2025 mennessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet toteutuksen aikana löytyy Its-kurssin yleiskatsauksesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen hyv/hyl
2. Aktiivinen osallistuminen kurssitapaamisiin hyv/hyl
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
4. Kirjaaminen ja tietoturvatehtävän tekeminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
5. Simulaatioon osallistuminen hyv/hyl
6. Yksilötentti verkossa hyl/T1-K5
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.