Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 03.11.2025
Ajoitus
03.11.2025 - 12.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSTS25Sosionomi (AMK), Turku, S25
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK -työskentely ryhmissä
Itsenäinen työ
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
JunioriAMK ryhmän projektisuunnitelman palautuspäivämäärä 27.11. HUOM. suunnitelma palautetaan Teamsiin.
Elämänkaariraporttien palautuspäivämäärät (palautus Itsiin):
1. palautus 12.12.2025 mennessä
2. palautus 9.1.2026 mennessä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja ennakkotehtävä 1 op
Junior AMK -työskentely 1,5 op (pakollinen läsnöolo, jotta saa jakson suoritettua)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op (opintojakson arvioinnikohde 1-5)
Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Juniori AMK -työskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.
Sisällön jaksotus
Opettajat:
Noora Ahvenjärvi (Jakson opetus+ Juniori AMK ryhmät 1 ja 5) vastuuopettaja
Tiina Suni (Jakson opetus+ Juniori AMK ryhmät 2 ja 6)
Heidi Ristseppä (Juniori AMK ryhmät 3 ja 7)
Kaija Penttala (Juniori AMK ryhmät 4 ja 8)
Opintojakso toteutuu viikoilla 46-51. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.
Jakso alkaa itsenäisellä ennakkotehtävällä, viikolla 45 (ohjeet Itsissä).
vko 46
Pe 14.11.2025 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 – 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:00 Juniori AMK-ohjeistus ja toimeksianto (Anne Lämsä & Hanna Peussa)
klo 10:15 – 11:00 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
Pe 14.11.2025 Juniori AMK työskentely:
klo 12:00 - 14:00 kaikki ryhmät.
Opettajat paikalla ryhmissä. (Noora, Tiina, Heidi, Kaija)
vko 47
To 20.11.2025 9:00-12:00 Itsenäinen Juniori AMK -työskentely, kaikki ryhmät
Pe 21.11.2025
klo 8:30 - 11:30 Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde. Lapsuuden ja nuoruuden psykososiaalinen kehitys (Tiina)
klo 12:30 - 14:00 Aikuisuus ja vanhuus, elinikäinen oppiminen (Noora)
vko 48
To 27.11.2025
klo 9:00 - 11:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Noora)
klo 12:00 - 14:00 Itsenäinen Juniori AMK -työskentely, kaikki ryhmät
HUOM! projektisuunnitelman palautus Teamsiin
Pe 28.11.2025
klo 9:00 - 14:00 Työpajapäivä: Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa toiminnallisesti (Noora ja Tiina)
vko 49
Pe 05.12.2025 Juniori AMK -työskentely
klo 10:00 - 11:30 ryhmät 1,2,3 ja 4
klo 12:30 - 14:00 ryhmät 5,6,7 ja 8
Opettajat paikalla ryhmissä.
Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.
vko 50
Pe 12.12.2025
klo 8:00 – 12:00 Juniori AMK -päivä (Noora, Tiina, Heidi, Kaija)
klo 13:00 – 14:00 Juniori AMK -toteutuksen purku (Noora ja Tiina)
Juniori AMK - ryhmien tilat löytyvät Itsistä. Tarkista tila oman ohjaavan opettajasi mukaan.
Osallistuminen Juniori AMK -ryhmätyöskentelyyn (4x) ja Juniori AMK -toteutuspäivään on pakollista. Juniori AMK -ryhmän ryhmätyöskentelykerroilta voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan oman ryhmän kanssa. Poissaoloa Juniori AMK -tapahtumapäivästä ei ole mahdollista korvata. Osallistuminen työpajapäivään on myös pakollista.
Muutokset mahdollisia!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.