Skip to main content

Individual and Group Support and Counselling (5 cr)

Code: TH00CA40-3019

General information


Enrollment
02.06.2025 - 28.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
28.10.2025 - 09.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
66 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Kaija Penttala
Noora Kumpulainen
Course
TH00CA40

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 32 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 04.11.2025 time 10:15 - 15:30
(5 h 15 min)
Luento, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
ICT_B1041_Omega OMEGA
Tue 11.11.2025 time 10:15 - 15:30
(5 h 15 min)
Luento, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
ICT_B1041_Omega OMEGA
Tue 18.11.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Itsenäinen työskentely pienryhmissä, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3037 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
Tue 25.11.2025 time 10:00 - 15:30
(5 h 30 min)
Luento, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
ICT_B1041_Omega OMEGA
Tue 02.12.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Itsenäinen työskentely ryhmissä, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3037 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
Tue 09.12.2025 time 10:00 - 11:45
(1 h 45 min)
Tentti, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
ICT_B1041_Omega OMEGA
Tue 09.12.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Esitykset, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3019
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Aloituskerrassa, harjoituksissa ja esityksessä läsnäolovelvoite. Läsnäolovelvoite perustuu ammatillisen vuorovaikutuksen ja menetelmätaitojen harjoittelun sekä yhteisen keskustelun kautta oppimiseen.

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten osittaiset hyväksilukuhakemukset perusteluineen Itsin palautuslaatikkoon 29.10.2025 liitteineen.

opetus tiistaisin, viikot 45-50
28.10.2025 Ennakkotehtävä palautus 4.11.2025 mennessä (ks.Its).
4.11.2025 klo 10.15-11.30 Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot. (NK)
12.30- 15.00 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (NK)

11.11.2025 klo 10.15 -15.30 Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät. Motivoiva keskustelu. Yksilöohjaukset alkavat (aluksi kierros ohjatusti, sitten purku ja loput itsenäisesti) (NK)

18.11.2025 klo 9-15 yksilöohjauksen harjoitukset (tehdään itsenäisesti ryhmissä).

25.11. klo 10-15.30 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. + ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä (KP)

2.12.2025 klo 9-16 Ryhmäohjauksen harjoitukset (itsenäisesti).

9.12.2025 klo 10 -11.45 Tentti (KP)
9.12.2025 klo 12.30-15 Mitä olemme oppineet ohjaamisesta? Ryhmät esittävät havainnollisesti oppimansa tulokset. (KP, NK)

Yksilöohjauksen ja ryhmän ohjaamisesta toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia. Ryhmät laativat esityksen ohjaamisestaan Mitä opimme ohjaamisesta -opetuskerralle.


Muutokset mahdollisia opintojakson alkuun asti.

Objective

• you are familiar with counselling theory and different perspectives on counselling
• you know how to counsel different clients and client groups systematically and in a goal-oriented way
• you know how to apply different counselling approaches and methods

Content

• counselling as a basic work method of social service professionals
• a solution- and resource-oriented approach
• a systemic approach
• motivating clients to change with the help of motivating discussion
• counselling in electric environments

Materials

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali, ja menetelmä-tiivistelmä.

Muita materiaaleja joita käytetään ohjauksen harjoituksissa:
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Teaching methods

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Exam schedules

9.12. 2025 klo 10 -11.45 (KP)
19.12. 2025 klo 15 - 17 (KP)
7.1.2026 klo 15-17 (KP)

Pedagogic approaches and sustainable development

Luennot
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Evaluation methods and criteria

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali + menetelmä-tiivistelmä.

Failed (0)

Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
-- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä

Go back to top of page